Artikel

Alles wat we weten over Valorant

14 februari 2020, 16:19

Riot Games ontwikkelt momenteel een first-person shooter (FPS): Project A. Lees hier alles wat we weten over Project A.

Project A werd tijdens Riot Pls aangekondigd als de nieuwe 5-tegen-5 tactical FPS van Riot Games. De game is momenteel nog in ontwikkeling en daarom is er maar weinig informatie over Project A beschikbaar. Zelfs de uiteindelijke naam van de game is nog niet bekend en daarom spreken we tot die tijd over: Project A.

Informatie vanuit Riot Games

Op de officiële website van Project A wordt vrij weinig informatie gegeven. Wel geeft uitvoerend producent Donna "Supercakes" Donlon in een korte trailer wat details over de game. Zo is Project A een 'competitive character-based tactical shooter' die zich afspeelt op een 'near future earth’. De game bevat een aantal dodelijke karakters met unieke abilities.

“We willen trouw blijven aan de high consequence-gameplay van de huidige tactische shooters”, begint Donlon. “Maar daarnaast willen we ook het genre veranderen. Dat willen we doen met een shooter vol creativiteit, stijl en eigen expressie.” Ze laat weten dat Riot Games de komende jaren Project A zal blijven ontwikkelen.

Bekijk hier de eerste beelden van Project A

Anti-cheat

Donlon laat weten dat Riot zich vanaf dag één bezighoudt met het bestrijden van cheaters om zo de matches eerlijk te houden. Ook wordt Project A onder meer gespeeld op 120 tickrate, in tegenstelling tot de 60 tickrate van CSGO. Riot hoopt daarmee dat de game vloeiender gespeeld kan worden. Riot Games laat weten in de komende weken meer informatie te geven over anti-cheat in Project A.

Abilities ondersteunen gunplay

Riot Games heeft bevestigd dat Project A abilities bevat, die voor ieder karakter verschillend zijn. Hoewel de maps en gameplay er zoals CSGO strak uitzien doet de toevoeging van abilities denken aan Apex Legends of Overwatch. De abilities ondersteunen vooral de gunplay. Zo kun je bijvoorbeeld healen, shielden of extra damage doen.

Economy

Project A maakt gebruik van een zogenaamde economy. Ook dit doet denken aan CSGO. Je kunt in de buy-fase voorafgaand aan iedere ronde wapens én abilities aanschaffen. Je doet dit met hetzelfde type resources. Je moet dus goed nadenken over wat jij én je team deze ronde nodig hebben en slim omgaan met je economy. Je kunt je abilities ook niet spammen. Zodra je eenmaal in-game een ability gebruikt hebt heeft deze een cooldown.

Je moet dus elke ronde nieuwe 'charges' voor je abilities aanschaffen. Vergelijk het met de tacticals uit CSGO. Sommige rondes zul je dus voor meer vuurkracht willen kiezen en andere rondes wil je het weer team ondersteunen met abilities.

Eerste indruk

CSGO-caster en ex-CSGO pro Henry "HenryG" Greer kreeg van Riot Games een hands-on met Project A. Door een embargo kon hij niet alles vertellen maar hij gaf een eerste indruk. Zo vond HenryG Project A ‘de beste game die hij sinds CSGO gespeeld had’.

Hieronder kort zijn belangrijkste opmerkingen:

  • Supergoede en fijne gameplay en gun mechanics
  • Gebalanceerde wapens met spray-patronen
  • Abilities zijn vooral ondersteunend. Je kunt goed spelen zonder (teveel) te leunen op de abilities

Wapens

Er zijn nog geen namen van wapens bekendgemaakt. Wel hebben we in de trailer een wapen gezien wat leek op een (semi) automatisch wapen, een shotgun en een sniper rifle. Er zijn dus verschillende wapenklasses. Riot heeft aangegeven dat de wapens niet verbonden zijn aan een bepaalde klasse. Je kunt dus zelf je loadout samenstellen.

De trailer toont dat je met de meeste wapens een tegenstander kunt doden met een headshot. In de trailer zagen we ook geen duidelijke 'tanks' voorbij komen waardoor het erop lijkt dat alle karakters evenveel health hebben. Zoals HenryG al aangaf hebben de wapens een eigen spray-patroon wat je onder die knie moet krijgen om de optimale damage te doen.

Het (semi) automatische assault rifle in Project A

De shotgun in Project A

Het sniper rifle in Project A

Gamemodes

HenryG gaf aan dat hij een Search and Destroy-mode heeft gespeeld met 'Max rounds 12'. Dit betekent dat de teams na 12 rondes van kant wisselen (aanval & verdediging). Het team dat als eerste 13 rondes wint heeft gewonnen.

Bomb site B in Project A

Sommige maps hebben 3 bomb sites, anderen 2. Het gerucht speculeert dat de bomb-defuse timer niet gereset wordt zodra je de bomb loslaat. Je kunt dus een tegenstander uitschakelen en verder gaan met het defusen van de bom.

Er is nog niet bekend welke gamemodes er naast Search and Destroy speelbaar gaan zijn.

Officiële naam

Op Twitter verschenen afbeeldingen waarin te zien is dat Riot Games trademark heeft aangevraagd op de naam 'Valorant'. De websites PlayValorant.org, PlayValorant.net en PlayValorant.org zijn allemaal onbereikbaar. Alle drie de sites zijn door DNStination.com opgericht, toevallig ook de naam achter de website van Legends of Runeterra.

Online verschenen ook een Twitteraccount genaamd @PlayValorant. Ook verschenen er enkele Franse en Turkse Valorant-Twitteraccounts. Het is niet zeker of deze ook een officieel Valorant sub-account zijn.

Personages

De namen van drie personages zijn al gelekt: Sage, Brimstone en Viper. Ook zijn de abilities van Sage gevonden. Ze is te zien in de eerste trailer die Riot Games uitbracht. Daar gooide ze een Barrier Orb om tegenstanders weg te houden terwijl ze met haar Ultimate Resurrection een teamgenoot terug tot leven bracht.

 

 

Schrijf je nu in voor de Esports Club nieuwsbrief en krijg elke vrijdag om 16:00 de hoogtepunten van afgelopen week. Blijf altijd op de hoogte van het laatste esports nieuws en volg ons ook op Twitter en Instagram.

Deel: