Artikel

Fortnite als esport: de problemen

16 maart 2020, 09:00

De afgelopen twee jaar heeft Fortnite een flinke stempel gedrukt op de esportswereld. Ontwikkelaar Epic Games gaf in 2018 en 2019 honderd miljoen aan prijzengeld weg. Dat resulteerde in een bruisende esports-scene met als hoogtepunt het wereldkampioenschap. Er is nu echter radiostilte rondom de competitieve scene van Fortnite, wat is er aan de hand?

De stilte staat in pril contrast met de Fortnite World Cup van 2019. Het WK met een prijzenpot van 30 miljoen dollar drong door tot de mainstream mede dankzij de inzet van grote nationale media, zoals Trouw en Hart van Nederland. Epic Games werd geprezen voor de opzet van het toernooi. Vlak voor het WK stapte de commissaris van de Overwatch League, Nate Nanzer, over naar Epic Games. We zagen daar eind vorig jaar al wat van terug, maar waarom blijft het verder zo stil?

Nate Nanzer

Nate Nanzer werkt nu bij Epic Games aan competitief Fortnite

Solo, duos of trios

Vanaf de lancering van Fortnite in 2017 is er een discussie gaande over welk format het beste is voor esports-toernooien. Epic Games heeft alle varianten inmiddels uitgeprobeerd; tijdens de Fortnite World Cup was er een solo- en duo-toernooi. Vlak na het WK waren er de Fortnite Champion Series, wat een toernooireeks werd voor trios en vervolgens squads in Chapter 2.

Het probleem met een steeds wisselend format is dat spelers geen houvast hebben. Trainen we voor duos, trios of kan ik beter alleen oefenen? Het resulteert daarnaast voor flink wat commotie binnen de esports-scene van Fortnite. We zagen dat terug tijdens de Fortnite Champion Series, toen we van trios naar squads. Spelers moesten beslissen wie ze toe moesten voegen aan hun trio, maar dat betekende ook dat andere trios uit elkaar vielen. Het is namelijk geen onbeperkt buffet van goede Fortnite-spelers.

Competitieve integriteit

Een groot kritiekpunt op Epic Games en Fortnite als esport is al sinds 2017 de competitieve integriteit. We zagen dit terug tijdens de Winter Royale in 2018, toen het bedrijf een dag voor het toernooi de meta compleet de schop op deed. Het introduceerde een zwaard dat zo sterk bleek te zijn, dat het eigenlijk niet meer uitmaakte hoe goed je in Fortnite was. Had je het zwaard, dan won je. Vergeet niet dat we het hier over een solo-toernooi hebben met een prijzenpot van 1 miljoen dollar; de winnaar nam 75.000 mee naar huis.

Spelers oefenen elke dag 8 tot 12 uur om de beste te worden, om vervolgens een paar uur voor het toernooi hun complete training en strategie in de soep te zien vallen. Gelukkig zag Epic Games dit zelf ook in. De ontwikkelaar probeerde  de recreatieve en competitieve modi te scheiden qua items, tot Fortnite Chapter 2 Season 2 in ieder geval. Het nieuwste seizoen bracht remote explosives terug in het spel, ook in de competitieve modi. Het item was in 2018 te sterk, werd toen verwijderd, en wordt nu zonder grote aanpassing weer geïntroduceerd. Waarom?

Offline toernooien en casting

Een groot gemis de afgelopen tijd is het geringe aantal offline toernooien met goede verslaglegging. In februari vond DreamHack Anaheim plaats, met een Fortnite-toernooi waar 250.000 dollar verdeeld werd. Het toernooi had echter geen officiële uitzending en dus ook geen verslaglegging. Hetzelfde geldt voor de Fortnite Champion Series van Fortnite Chapter 2 Season 1. De series waren nergens officieel te volgen, je bent aangewezen op streams van de spelers zelf. Dat kan heel erg leuk zijn, maar je mist daardoor overzicht en spelersverhalen.

In een volgend stuk gaan we, samen met de community, kijken hoe Fortnite zich kan verbeteren als esport.

Blijf altijd op de hoogte van het laatste Fortnite nieuws en volg ons ook op Twitter en Instagram.

Deel: