Artikel

Waarom Super Smash Bros achterloopt als esport

16 mei 2020, 09:34

Super Smash Bros is één van de populairste Fighting Games van de wereld. Toch denk je bij Super Smash Bros niet gelijk aan esports of Fighting Game toernooien. Ook binnen de esportscene lijkt Super Smash Bros niet de meest ontwikkelde esport te zijn. Vandaag zoeken we uit waarom Smash achterloopt als esport.

Het prille begin van Smash

Super Smash Bros heeft een interessante geschiedenis als esport. Het eerste gedocumenteerde Super Smash Bros toernooi vond plaats in 2002. In dat jaar organiseerde Matt "MattDeezie" Dahlgren de eerste editie van Tournament Go toernooi voor Super Smash Bros Melee. Sinds dat toernooi is Smash op de kaart gekomen als esport. 18 jaar later is Super Smash Bros Melee nog steeds één van de meest geliefde Fighting Games. Sinds het begin is Super Smash Bros een esports die draait om community, aangezien bijna alle toernooien en ontwikkelingen vanuit de community komen. Dit brengt ook zijn eigen problemen mee.

Support van Nintendo

Mede dankzij de community gerichte oorsprong is de communicatie met Nintendo niet altijd even positief geweest. In tegenstelling tot bedrijven zoals Riot Games, Valve en Ubisoft heeft Nintendo niet echt veel baat bij esports. Nintendo heeft in het verleden zelfs de uitzendrechten van het Super Smash Bros Melee toernooi op EVO ingetrokken en heeft de uitgever weinig aandacht gegeven aan de ontwikkeling van Melee als esport. In de huidige tijd is dit wel veel beter geworden, maar het heeft een lange tijd geduurd.

De release van Super Smash Bros Ultimate (en eigenlijk zelfs eerder met Splatoon 2) heeft meer support gezien als het gaat om de competitieve zijde van het spel. Nintendo organiseert tegenwoordig ook competitieve evenementen en helpt ook meer bij onafhankelijke toernooien. Daarnaast zijn ontwikkelingen zoals het Super Smash Bros Ultimate European Circuit fantastisch voor de toekomst van de game. Melee daarentegen trekt nog steeds aan het kortste einde, maar dat heeft ook te maken met hoe Smash als esport in elkaar zit en hoe erg deze verschilt van het “normale format” van het spel.

Casual en competitief

Hoewel de competitieve kant van Smash erg hecht en enthousiast is, is het ook de  meest overkeken game in de huidige esportswereld. Als je mensen vraagt of ze weten wat competitief League of Legends of Counter-Strike is, krijg je verbaasde gezichten terug. Dat is toch logisch? Iedereen weet dat dat bestaat. Het verschil met deze games en Smash is dat heel veel mensen Smash spelen, maar een klein percentage weet dat competitief Smash bestaat. Dit komt voornamelijk omdat competitief Smash op een hele andere manier gespeelt wordt dan casual Smash. Er zijn maar een handjevol stages die gebruikt worden, items staan uit, het is één tegen één. Smash wordt getransformeerd van een leuk spel voor op een feestje naar een competitieve Fighting Game door middel van een fikse ruleset. Er is ook niet echt een manier om met deze ruleset te spelen zonder dat je er al vanaf weet.

Het verschil tussen competitief en casual Smash is zo groot dat het de bron is geworden voor vele grappen.

Bij League of Legends en Counter-Strike is er een casual versie van de ranked modus waarbij ranks niet op het spel staan. Als je League of Legends speelt, speel je dezelfde game als de beste spelers van de wereld. De ervaring is voor iedereen hetzelfde. Dit is bij Smash niet het geval, juist omdat er zo’n groot verschil zit tussen de twee varianten van de game. Er is ook geen echte ranked modus voor Super Smash Bros Ultimate.

Je moet als het ware achter competitief Smash zien te komen, waardoor competitief Smash een veel minder voor de hand liggend voorbeeld is als je een esport met opnoemen. Zelfs de Fighting Game community heeft niet altijd goede woorden over voor Smash. Smash werd nooit serieus genomen door Fighting Game fans omdat het een party game zou zijn en geen Fighting Game. Dit argument lijkt nu minder vaak voor te komen, maar er zijn nog steeds genoeg mensen die dit argument gebruiken.

DreamHack Rotterdam 2019

Een mooi voorbeeld van de onderontwikkeling van Smash vond plaats op DreamHack Rotterdam afgelopen jaar. DreamHack Rotterdam had zowel een Super Smash Bros Melee toernooi en een Brawlhalla toernooi. Brawlhalla is een spel wat qua format heel erg lijkt op Super Smash Bros. Brawlhalla had op DreamHack Rotterdam een prijzenpot van 20.000 euro, een enorme productie en een stream op het kanaal van Brawlhalla. Hoewel het Super Smash Bros Melee toernooi ook erg indrukwekkend was, was het bij lange na niet zo groot als het Brawlhalla toernooi. Het toernooi had een kleinere prijzenpot, een kleinere stream maar net zo grote spelers waaronder een paar van de beste spelers van de wereld. Het verschil wordt bijna alleen veroorzaakt omdat Brawlhalla ondersteund wordt door de ontwikkelaar, en de normale casuals modus bijna identiek is aan de competitieve modus. Het verschil tussen de twee is dus erg duidelijk.

Tijdens DreamHack Rotterdam was Brawlhalla het grootste Fighting Game toernooi, ondanks de aanwezigheid van Smash.

Vorig jaar was Super Smash Bros Ultimate het grootste toernooi op EVO, met meer dan 3.500 deelnemers. De community is heel groot en hecht, maar ook ondergewaardeerd en onderontwikkeld. De eerder genoemde punten hebben ervoor gezorgd dat ontwikkeling van Smash als esport vooral bij de community ligt, en tot kort niet ondersteund werd door bedrijven en ontwikkelaars. Het gaat de goede richting op, zeker in Europa begint Smash meer mainstream te worden, mede dankzij initiatieven van Nintendo en de ondersteuning van de community.

Het is alleen jammer, want Smash had veel groter kunnen zijn. Het is een game met een ontzettend diepe geschiedenis, en één van de oudste esports die er nog is. Als League of Legends als esports lijkt op een lekkere kom soep, is Smash als esports te vergelijken met een driegangenmenu waarbij het vlees nog rauw is.

Voor al het laatste nieuws over Super Smash Bros, volg ons op Twitter en Instagram.

 

Deze content wordt mede mogelijk gemaakt door Guice Real Energy. Esports Club en Guice Real Energy slaan de handen ineen met als doel om de Smash community in Nederland te helpen groeien door middel van meer zichtbaarheid en het ondersteunen van toernooi-organisatoren.

Deel: