Artikel

In gesprek met... Loading over Joker

12 mei 2020, 17:22

Super Smash Bros Ultimate heeft onzettend veel verschillende personages. Wij gaan in gesprek met de mains van de personages om erachter te komen hoe deze personages in elkaar zitten, en waarom deze gespeeld worden. Deze week spreken we met Loading over zijn main Joker.

Loading is een Nederlandse Super Smash Bros Ultimate speler die al jaren veel succes heeft met Mega Man. Hij staat ook al sinds het begin van Ultimate op de Power Ranking, en hij wordt gezien als een van de beste spelers van Nederland. Loading is recentelijk meer Joker gaan spelen, en heeft ook flink wat toernooien met het Persona personage gespeeld. Wij vroegen hem naar zijn ervaringen met het personage.

Hoe zou je Joker omschrijven als character in Super Smash Bros Ultimate?

Joker is een vrij defensief personage. Hij heeft niet echt de power om een bedreiging te zijn als je hem aggresief speelt. Dit wordt wel iets verminderd door Arsene, waardoor Joker meer range krijgt en veel sterker wordt. Ik zou Joker omschrijven als een bait en punish character. Door zijn geweldige movement en moves zoals Gun, Eiha, Nair en Bair kan hij veel uit de tegenstander forceren zonder zelf veel risico te nemen. Gun en Eiha zijn tools die de tegenstander eraan herinneren dat hij niet alleen maar weg kan rennen of kan campen. Ookal doet gun maar 1-2% meestal is het toch een beetje.

Hetzelfde met geldt voor Eiha. De move is in principe niet heel eng, maar het stuurt een signaal dat de tegenstander iets moet doen. Ook met Nair en Bair kun je makkelijk opties coveren zonder zelf veel te risico te nemen. Simpele dingen zoals dat maken Joker een bait en punish character. Je gooit wat veilige opties en kijk hoe de tegenstander reageert. De movement van Joker heeft denk ik nog de grootste rol hierin.

Wat zijn de sterke en zwakke punten van Joker?

Sterke punten:

  • Zijn movement is misschien het beste in de game
  • Geweldige combo game
  • Kan goed tegenstanders van de stage en in de hoek houden
  • Vrij dun en een lage dash dus hij is soms lastig om te raken
  • Prima projectielen
  • Goede framedata
  • Heeft veel low-risk medium-reward opties
  • Kan goed op de stage landen 
  • Arsene versterkt Joker op bijna elk aspect

Zwakke punten:

  • Moeite met killen zonder Arsene
  • Zijn recovery is vrij fragiel, vooral met Arsene
  • Is niet super goed in jugglen (Upwards hitboxes zijn niet heel goed dus je zou al iemand moeten callouten met een upsmash maar dat is heel risky)
  • Joker zijn moves zijn niet super lang actief, ze hitten maar een paar 
  • Weinig opties uit shield
  • Je Rebels Gauge vult als je geraakt wordt, waardoor je Arsene vaak krijgt terwijl je niet in een goede positie zit. Dit betekent dat je al een stuk van je Arsene verliest voordat je er wat mee kan doen.
  • Je kan Arsene redelijk makkelijk verslaan door te campen

Waarom speel je Joker, wat past goed bij je?

Ik wilde eigenlijk gewoon een top tier personage spelen haha. Daarnaast wilde ik een personage spelen waardoor ik ook echt de game moest leren in plaats van een character wat ik al voorheen speelde. Dit had ik vooral met Mega Man in Ultimate. Als je jezelf serieus neemt en wilt winnen, geef jezelf dan ook de beste tools daarvoor.

Joker vond ik vanaf release eigenlijk al heel leuk maar omdat ik Ultimate nog niet goed kende kreeg ik vrij snel het gevoel van dat het character niet voor mij was en dat ik beter af was om gewoon door te gaan met Megaman. Nu ik meer Joker speel merk ik hoe fijn het voelt om een personage te spelen wat je niet limiteert. Hij heeft eigenlijk een beetje van alles dus je kunt jezelf goed uitdrukken in het personage. Zelf vind ik het ook leuk om een technisch personage of een personage wat erg afwijkt van de andere personages te spelen, vandaar dat ik voorheen Mega Man speelde. Joker heeft Arsene en dat maakt hem zo anders en zorgt er ook voor dat mijn tegenstanders anders met mij omgaan. Dat vind ik heel interessant.

Joker is ook een vrij execution heavy personage, en dat klikt ook wel met mij. Sommige mensen zeggen dat Joker misschien niet zo technisch is, maar de movement, snelle moves, en combos geeft mij toch een rewarding gevoel als het allemaal lukt. Hierdoor vind ik hem best wel technisch om te spelen. Ik kan plezier hebben door Joker combo's te doen in training mode zelfs als deze niet optimaal zijn. Het verkennen zelf vind ik al fantastisch. Dit had Mega Man in Smash 4 ook.

Joker heeft een aantal maanden terug een Arsene nerf gehad. Als je terugkijkt, wat is de impact van deze nerf?

Veel mensen zeggen dat het een tik op de vingers was voor Joker. Maar je kan negeren dat het zeker een impact heeft gehad op hoe Joker speelt en hoe hij behandeld wordt. Ik noemde eerder al dat als je Arsene krijgt je vaak in een nadelige positie bent. Hierdoor verlies je een gedeelte van je Arsene. De nerf heeft ervoor gezorgd dat je sneller Arsene verliest als je geraakt wordt door moves. Er staat nu meer druk op de Joker speler om die Arsene te laten tellen en er het maximale uit te halen. Arsene is nu ook makkelijker uit te campen sinds bijvoorbeeld als een Wolf laser al best wel wat van zijn Arsene bar afhaalt. Verder heeft het niet een direct effect gehad op hoe Joker speelt, er is weinig veranderd aan de moves zelf.

Voor al het laatste nieuws over Super Smash Bros, volg ons op Twitter en Instagram.

Deze content wordt mede mogelijk gemaakt door Guice Real Energy. Esports Club en Guice Real Energy slaan de handen ineen met als doel om de Smash community in Nederland te helpen groeien door middel van meer zichtbaarheid en het ondersteunen van toernooi-organisatoren.

Deel: