Artikel

Robin main Mad Ice King: "Het plezier van Robin zit in het uitvogelen van je tegenstander."

27 juni 2020, 16:30

Super Smash Bros Ultimate heeft onzettend veel verschillende personages. Wij gaan in gesprek met de mains van de personages om erachter te komen hoe deze personages in elkaar zitten, en waarom deze gespeeld worden. Deze keer spreken we met Mad Ice King over zijn main Robin.

Mad Ice King is een Nederlandse Robin speler die vooral bekend staat om zijn 1-Minute Tech-Attack serie op Youtube. Hij heeft daarme bijna 6.000 abonnees weten te behalen en heeft ook meer dan 2.000 volgers op Twitter. Wereldwijd wordt hij gezien als één van de meest gedreven Robin mains, met veel kennis over het personage. Wij spraken hem even om te kijken waar die passie vandaan komt, en hoe Robin daar aan bijdraagt.

Hoe zou je Robin omschrijven als character in Ultimate?
"Robin's speelstijl kan ik het best omschrijven als trapper. Veel mensen noemen Robin een zoner vanwege de vele projectielen die het personage heeft. Alhoewel dit een van de vele manieren is hoe je Robin kan spelen is het niet de meest effectieve speelstijl doordat Robin's projectielen niet zo snel zijn en makkelijk 'out-zoned' worden door andere projectielen. Daarnaast kunnen Robin's projectielen een gelimiteerd aantal keer gebruikt kunnen worden.

De andere soort speelstijl die Robin heeft is die van een 'swordie' door zijn/haar grote slagen die gemaakt kunnen worden met het Levin sword. Robin laat deze speelstijl vooral zien met zijn/haar luchtaanvallen. Op de grond is hier juist minder van te merken doordat Robin slechts gebruik kan maken van het zwakkere Bronze sword met uitzondering van Smash Attacks.

Maar nee, Robin kan deze speelstijlen uitvoeren, maar niet effectief genoeg vergeleken met andere personages. In plaats daarvan combineert Robin beide eigenschappen van deze speelstijlen om je tegenstander in een benarde positie te krijgen. Dit is wanneer Robin uitblinkt want als je eenmaal in het nauw zit tegen Robin leidt ernaar toe dat ongeacht of je verdedigd, ontwijkt of aanvalt, dat Robin alsnog de interactie wint een potentieel je stock met groot gemak weet te pakken."

Wat zijn de sterke en zwakke punten van Robin?
"Robin's sterke punten zijn vooral zijn/haar Levin aerials. Niet alleen zijn deze groot, maar doen ze ook veel schade en zijn ze makkelijk om damage mee op te bouwen. In enkele interacties kan Robin zo 50% schade uitdelen. Zelf ben ik fan van hoe hard Robin schilden kan verzwakken, penetreren en zelfs omzeilen. Robin heeft hier gewoon het gereedschap voor om het voor elkaar te krijgen dat de schild knop indrukken één van de grootste risico's wordt. Dit is vooral de trapper archetype waar ik het eerder over had.

Een andere kwaliteit van Robin is zijn/haar edgeguarding. Dit is een fase waarbij de tegenstander aan de rand van het level hangt en graag van terug wilt komen. Robin's Arcfire is normaal vrij langzaam maar forceert de tegenstander om snel een optie te kiezen want wanneer er geen optie gekozen wordt komt de tegenstander in terecht in de explosie van Arcfire waardoor de situatie gereset wordt. Daarnaast kun je er ook stocks mee pakken als de tegenstander op hoog percentage is. Indien je wel een optie kiest ben je nog steeds niet veilig doordat het Levin sword op vrijwel alle opties een antwoord heeft."

"Natuurlijk heeft Robin ook vele zwakkere kanten. Het is bijvoorbeeld lastig om close range druk om te gaan doordat Robin daar niet de beste opties voor heeft. Zo is de snelste tegenaanval die Robin vanuit zijn/haar schild kan gebruiken tien frames, oftewel 1/6 van een seconde. Dat klinkt nog aardig snel, maar het jammere daaraan is dat deze tegenaanval van boven begint en daardoor zelden gelijk de tegenstander raakt. Er is daarvoor wel een alternatief voor Robin doordat de opgebruikte spreuken boeken en zwaarden ook als projectielen gebruikt kunnen worden. Deze zijn redelijk snel, maar dat is ook niet de beste optie.

Het bekendste zwakke punt van Robin is dat aanvallen die gebruik maken van de spreuken boeken en Levin sword op kunnen raken waardoor Robin vaak anders moet spelen dat je zelf wil. Denk bijvoorbeeld aan het buitenhouden van je tegenstander. Daarnaast gaat Robin ook altijd traag van start, Robin start de match namelijk niet met zijn/haar krachtige Levin Sword maar met de zwakkere Bronze Sword. Het kan zo zijn dat je geen lange afstandsprojectielen meer hebt, dan moet je dat anders aan gaan pakken. Dit maakt het lastig en schrikt ook veel spelers af om Robin op te pakken, dat en wellicht de langzame rensnelheid. Zelf ben ik van mening dat dit bij het gehele pakket van Robin hoort en hem/haar juist onderscheid van de rest van de personages in de game. Het is dan ook het doel van de Robin spelers om 'resource management' te kunnen meesteren wil men Robin competitief spelen."

Waarom speel je Robin, wat past goed bij je?
"Ik begon Super Smash Bros for WiiU met Robin omdat ik het hele concept van een zwaardvechter die magie kon gebruiken altijd al boeiend heb gevonden. Als deze speelstijl mogelijk was in andere Fighting Games ging ik daar ook altijd voor. Maar het was niet alleen dat, ook het design van hoe Robin eruit zag, de kleding, het thema van bliksem en de 'durability mechanic' spraken mij zoveel aan dat ik vrijwel direct verkocht was zonder dat ik Fire Emblem Awakening nog had gespeeld.

Toen ik Robin eenmaal in mijn handen kreeg terug in Smash 4 ben ik steeds meer tijd gaan investeren in het personage, want ik wou en ik moest dit personage spelen. Ik wilde het personage bemeesteren en er groot mee worden op toernooien. In Ultimate is dat flink hard gegaan doordat een nieuwe game veel onontdekte technieken en kennis op tafel brengt. Ik kwam er ook toen pas echt achter waarom ik Robin speel in Smash. De mogelijkheid om veel te kunnen ontdekken, uit te werken en om het uit te kunnen voeren."

"Het plezier wat ik had en nog steeds heb in het uitvogelen van mijn tegenstander en hoe Robin daarop in kan spelen doet mij goed en om daar dan vervolgens kennis over te kunnen delen en anderen te helpen houdt mij bezig en enthousiast. Het gaat tegenwoordig niet meer over winnen of verliezen, het gaat er voor mij om dat ik uit elke uitdaging kennis over Robin kan verzamelen en dit weer met andere kan delen."

Robin heeft een uniek mechanic waarbij spells en zwaarden op kunnen raken en je ze tijdelijk niet kan gebruiken. Hoe past dit mechanic bij Robin? En hoe maak je er goed gebruik van?
"Zoals ik kort had beschreven: het mechanic is een belangrijk onderdeel van Robin. Er is geen Robin zonder 'durability' mechanic dus daarom druk maken is geen optie. Nee, die tijd kan goed gebruikt worden voor het theorycraften van je resource management. Je moet goed bedenken hoe je als Robin speler met een tijdelijke handicap je 'gameplan' aanhoudt. Wanneer je zonder Levin sword zit is het risico wat je tegenstander neemt door jou aan te vallen kleiner. Dat is wellicht zo, maar dat zou ook beteken dat je tegenstander inderdaad voor agressievere opties kiest. Hierdoor creëer je een extra laag in je mindset die afhankelijk is van deze gehele mechanic.

Daarnaast heeft het opraken van je aanvallen een klein lichtpuntje, je krijgt namelijk een redelijk goed projectiel in de vorm van een boek en zwaard wat je kan werpen. Dit geeft Robin's speelstijl extra flavor doordat deze items Robin en groot aantal technieken laat doen, zowel defensief als offensief. Door Robin's itemplay te beheersen is het makkelijker om te dealen met het tijdelijk kwijtraken van je aanvallen."

Voor al het laatste nieuws over Super Smash Bros, volg ons op Twitter en Instagram.

Deze content wordt mede mogelijk gemaakt door Guice Real Energy. Esports Club en Guice Real Energy slaan de handen ineen met als doel om de Smash community in Nederland te helpen groeien door middel van meer zichtbaarheid en het ondersteunen van toernooi-organisatoren.

Deel: