Artikel

Waarom is esports nog geen olympische discipline

2 juli 2019, 06:06

Eind 2018 liet Thomas Bach, voorzitter van het International Olympic Committee (IOC), de wereld weten dat de Olympische Spelen nog niet klaar zijn om esports met open armen te ontvangen. Bach zelf haalde vooral het geweld in sommige esportsgames aan als bepalende factor, maar er zijn ook andere obstakels die overwonnen moeten worden voor we videogames als olympische medaillesport gaan zien.

Toch biedt een mogelijke samenwerking tussen de esports-sector en de Olympische Spelen een hoop voordelen. Wij geven een overzicht van de belangrijkste voor- en tegenargumenten voor esports op de Olympische Spelen.

Voordelen van esports als olympische discipline

Een van de grootste problemen van de Olympische Spelen en traditionele sport in het algemeen zijn de dalende kijkersaantallen. Tevens is er binnen die kijkersaantallen vergrijzing te zien. Volgens statistiekensite Nielsen was de gemiddelde kijkersleeftijd van de Spelen in Rio 53 jaar, terwijl deze in 2000 nog op 45 stond. Door esports toe te voegen als medaillesport kunnen de Olympische Spelen een nieuwe, jongere doelgroep bereiken.

De eventuele toevoeging van esports aan de Olympische Spelen om een nieuwe kijkersgroep binnen te halen zou zeker geen uniek geval zijn. Eerder stuitten huidige olympische disciplines als snowboarden, wat werd toegevoegd in 1998, en skateboarden, dat debuteert tijdens de Spelen in 2020, op kritiek en protest van het IOC, maar mede door de populariteit van deze sporten onder een jonger publiek werd alsnog de knoop doorgehakt.

Voor de esports-industrie zelf betekent de acceptatie van esports als olympische discipline de acceptatie van esports als sport. Dankzij de enorme populariteit van esports wordt het al steeds serieuzer genomen, maar toch ziet niet iedereen de overeenkomsten met traditionele sporten. Het IOC is een van de grootste interdisciplinaire internationale sportorganisaties. De erkenning van deze instelling kan zorgen voor een kettingreactie, waardoor meer sportinstanties of zelfs overheden esports zullen overwegen als sport.

Esports nog niet klaar voor de Olympische Spelen?

Een van de belangrijkste argumenten die wordt aangehaald door tegenstanders van esports als olympische sport is de mate van geweld die inherent is aan veel titels. Zeker shooters als CS:GO en Rainbow Six: Siege kunnen op veel weerstand rekenen. Volgens Bach en medestanders gaat een medaillesport die als doel heeft virtuele personen neer te schieten tegen de waardes van de Spelen zelf in. Dit sluit echter een beperkt aantal esports uit. Sportsimulaties als FIFA, Madden en F1 bevatten niet of nauwelijks fysiek geweld. Zelfs het onschuldige geweld in Super Smash Bros. hoeft geen problemen op te leveren, aangezien er al meerdere fysieke vechtsporten onderdeel uitmaken van de huidige Olympische Spelen.

Het grootste probleem zit hem in de perceptie van het geweld door instanties als het IOC. Bach stelt dat elke sport zijn oorsprong kent in een echt gevecht of conflict, maar is daar een beschaafde uitdrukking van. In een aantal van de grootste esports-titels, zoals League of Legends, CS:GO en StarCraft II, is het doel van het spel specifiek om je tegenstanders te doden. Dit zou een onbeschaafde uitdrukking van een conflict zijn, wat lijnrecht ingaat tegen de eerder genoemde waarden van de Olympische Spelen.

Ook voor de esports-industrie zelf kan de toevoeging van gamen als olympische discipline problemen opleveren. Veel grote toernooien, zoals de wereldkampioenschappen League of Legends, Dota 2 en Fortnite, vallen in of nabij de zomerperiode waarin de Olympische Spelen traditioneel gespeeld worden. Als er een overlap ontstaat tussen een groot esports-toernooi en de Olympische Spelen, zullen veel esporters de Spelen links laten liggen.

Komen esports in de toekomst naar de Olympische Spelen?

De uitspraken van Bach en het IOC sluiten voorlopig uit dat esports een olympische discipline worden, maar de toenemende populariteit en professionaliteit van de sector maakt de toevoeging van esports-wedstrijden op de Spelen wel steeds waarschijnlijker. Zo maken esports wel deel uit van de Asian Games in 2022, de Aziatische equivalent van de Olympische spelen. Sommige olympische atleten zien de meerwaarde van esports ook in. Topzwemmer Michael Phelps noemde esporters zelfs zijn mede-athleten en sprak vol lof over de moeite die zij in hun discipline steken.

Een belangrijke vraag voor de esports-industrie is misschien niet hoe esports aan de Olympische Spelen kunnen worden toegevoegd, maar of het wel nodig is deel uit te maken van de Spelen. De esports-industrie is een van de snelst groeiende sectoren in de sportwereld, mede door de unieke manier waarop het aan kijkers gebracht wordt. Een toevoeging aan de Olympische Spelen zal hier niet veel aan bijdragen, maar levert mogelijk wel problemen op voor andere grote toernooien. Pas als zowel de Spelen als de esports-industrie beter uit een samenwerking kunnen komen, lijkt de tijd rijp voor esports als olympische discipline. Maar voorlopig moeten we het nog doen met onder andere atletiek, turnen en zwemmen.

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze artikelenreeks "esports voor beginners". Deze reeks dient als introductie voor mensen die meer over esports willen weten. In deze reeks artikelen bieden wij je alle kennis die je nodig hebt om te snappen wat esports precies zijn, welke games je kunt volgen en hoe je zelf aan de slag kunt binnen de esports-industrie.

Deel: