Artikel

Esports genres: Shooters

14 juli 2019, 06:14

De shooter is een van de oudste en populairste genres binnen gamen. De lijst games die onder dit genre vallen lijkt eindeloos: van oude klassiekers als Doom, Wolfenstein en Duke Nukem tot recentere titels als Overwatch en de Call of Duty-serie. Toch lenen lang niet al deze titels zich voor esports. Wij leggen je uit wat een shooter is, wat de verschillende subgenres zijn en welke titels er als esport gespeeld worden.

Hoe werkt een shooter

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn shooters games waarin geschoten wordt. De gameplay bestaat voornamelijk uit het schieten op tegenstanders met vuurwapens. In sommige shooters worden deze tegenstanders door de computer aangestuurd, maar als we binnen esports over een shooter spreken, dan hebben we het over games die een competitieve multiplayermodus hebben.

Soms zul je, wanneer er over shooters wordt gesproken, de termen First Person Shooter (FPS) en Third Person Shooter voorbij horen komen. Deze termen worden gebruikt om de plaatsing van de camera aan te duiden. Zie je de actie vanuit de ogen van je personage, dan spreken we van een First Person Shooter, maar zweeft de camera over de schouder van het personage en kijk je als het ware mee, dan spreken we van een Third Person Shooter.

Wat is het doel van een shooter

Een wedstrijd in een shootergame draait lang niet altijd om hetzelfde doel. Bij sommige games, zoals CS:GO, is het doel in elke match hetzelfde, terwijl bij een titel als Overwatch het speldoel per wedstrijd kan verschillen. Hoofdzakelijk wordt er gespeeld met twee soorten gamemodes: symmetrische gamemodes en assymetrische gamemodes.

Symmetrische gamemodes zijn speltypen waarbij alle spelers exact hetzelfde doel hebben. Denk hierbij aan de klassieke Team Deathmatch, waarin twee teams proberen zoveel mogelijk kills te scoren voor het einde van een wedstrijd. Ook Domination, waarbij teams proberen om meerdere zones in te nemen door hun tegenstanders er langdurig buiten te houden, is een symmetrische gamemode.

Asymmetrische gamemodes zijn speltypen waarbij beide teams een ander doel hebben. Meestal gaat het om het verdedigen of aanvallen van een bepaald doelwit. In CS:GO, een van de bekendste esports shooters, spelen twee teams afwisselend als aanvallers en verdedigers. De aanvallers hebben twee plaatsen waarop zij een bom proberen te planten, de verdedigers moeten dit zien te voorkomen. Beide teams leggen elkaar het vuur aan de schenen en proberen kills te scoren, maar de beginpositie en spelmogelijkheden verschillen per zijde, wat het dus een asymmetrisch speltype maakt.

Welke subgenres zijn er binnen het shooter-genre

Omdat shooters een oud genre zijn, is er veel geëxperimenteerd met de standaard formule. Hierdoor zijn er veel verschillende subgenres ontstaan. Binnen esports zijn er echter maar drie van deze subgenres die een omvangrijke competitieve scene hebben ontwikkeld: multiplayer shooters, hero shooters en battle royale shooters.

Multiplayer shooters zijn shooters die een multiplayer-functie hebben waarin meerdere spelers of teams het tegen elkaar opnemen in een bepaalde arena, die de map wordt genoemd. In sommige van deze shooters zijn wapens en andere behulpzame items op de map zelf te vinden, terwijl je in andere shooters deze vooraf selecteert of aan het begin van een ronde koopt. De eigenschap die al deze shooters delen is echter dat elke speler de beschikking heeft over alle mogelijke wapens en tools in de game.

Hero shooters zijn een genre dat het merendeel van de genreconventies deelt met multiplayer shooters. Het verschil zit hem in de keuze van wapens en uitrustingen. Bij een hero shooter kiest een speler een personage met een vaste selectie aan wapens en vaardigheden. Hierdoor moeten teams hun personagekeuze op elkaar afstellen om een zo gebalanceerd mogelijk team te maken. Hoewel het in sommige hero shooters, zoals Overwatch, mogelijk is om tijdens een match van personage te wisselen, blijft de keuze van je personage een belangrijke impact maken op de manier waarop je een match speelt. In tegenstelling tot multiplayer shooters kun je dus niet je speelstijl veranderen door een ander wapen op te pakken, maar wordt je gedwongen om gebruik te maken van de sterke punten van je gekozen personage.

Als laatste zijn er de Battle Royale shooters. In deze titels speel je een vaste gamemode, die erg doet denken aan de ‘Hunger Games’ uit de gelijknamige boeken en films. In een gigantische spelarena nemen grote aantallen spelers het in teams of alleen tegen elkaar op in een poging als laatste overeind te blijven staan. Spelers kunnen zelf kiezen waar in deze arena ze een match beginnen en moeten vervolgens proberen om wapens en items te verzamelen om hun tegenstanders te verslaan. Deze wapens liggen willekeurig verspreid over de hele map, dus de map goed doorzoeken en een beetje geluk zijn net zozeer van belang als snelle reflexen. Gedurende de match wordt de speelbare zone steeds kleiner, wat spelers dwingt om de confrontatie met elkaar op te zoeken.

De verdeling tussen deze subgenres is echter niet zwart-wit. Sommige games, zoals het recente Call of Duty Black Ops 4, lenen elementen van twee van deze genres. Net als in een hero shooter kun je in Black Ops 4 een specialist kiezen die je speciale vaardigheden verschaft, maar je kunt wel je gehele uitrusting per personage afstellen. Hierbij heb je de beschikking over alle wapens in de game, een eigenschap van een multiplayer shooter. Apex Legends combineert dan weer de Battle Royale-formule met een hero shooter, door spelers aan het begin van een match een uniek personage te laten kiezen met bepaalde vaardigheden.

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze artikelenreeks "esports voor beginners". Deze reeks dient als introductie voor mensen die meer over esports willen weten. In deze reeks artikelen bieden wij je alle kennis die je nodig hebt om te snappen wat esports precies zijn, welke games je kunt volgen en hoe je zelf aan de slag kunt binnen de esports-industrie.

  

Deel: