Artikel

Esports genres: MOBA's

12 juli 2019, 10:33

De Massive Online Battle Arena (MOBA) is een van de populairste genres binnen esports. Het is een complex genre, met veel unieke regels en game mechanics die het ingewikkeld maken voor leken om naar te kijken. Ook verschillen veel MOBA’s erg van elkaar, waardoor kennis over de een niet per se relevant is bij het kijken of spelen van een ander. Toch heeft bijna elke MOBA dezelfde grondregels, die we hier voor je zullen uitleggen.

Weet dat elke MOBA zijn eigen jargon heeft. In dit artikel hanteren we de terminologie van League of Legends, een van de grootste MOBA’s en tevens een van de populairste esports. Dezelfde concepten zijn terug te vinden in andere MOBA’s, zoals Dota 2 of SMITE, maar de naam zal niet overeenkomen.

Hoe speel je een MOBA

Een MOBA wordt doorgaans gespeeld in twee teams van vijf. Elke speler kiest één personage uit een diverse selectie. Elk personage heeft zijn eigen inherente vaardigheden en sterke en zwakke punten, die uniek zijn voor elk personage. De keuze van je personage bepaalt dus voor een groot deel op welke manier je de wedstrijd zult spelen en is een belangrijk onderdeel van de strategie.

Om een team zo gebalanceerd mogelijk te maken, krijgt elke speler een rol toebedeeld. De verschillende rollen zijn support, carry/botlaner, toplaner, jungler en midlaner. De meeste speelbare personages zijn vaak geschikt voor één van deze rollen, al wordt er constant geëxperimenteerd met nieuwe strategieën. Om deze rollen goed te kunnen begrijpen, is kennis van het speelveld vereist.

Het speelveld van een MOBA

In een MOBA wordt standaard op dezelfde map gespeeld. Deze map heeft de vorm van een vierkant. In de linkeronder- en rechterbovenhoek van deze map is een basis te vinden. Deze worden verbonden door drie paden, die lanes worden genoemd. De toplane loopt via de linker- en bovenzijde van het vierkant, de midlane loopt dwars door het midden en de botlane loopt via de onder- en rechterzijde. Tijdens een wedstrijd krijgen beide teams een basis toegewezen en nemen ze het tegen elkaar op in een poging om hun eigen basis te verdedigen en die van de tegenstander te vernietigen.

Je kunt echter niet zomaar de basis van je tegenstander binnenwandelen. Er zijn op de drie lanes in het speelveld namelijk een aantal andere gebouwen die je eerst zult moeten vernietigen: deze worden turrets genoemd. Turrets kunnen behoorlijk wat klappen hebben en doen ook veel schade aan de personages van de spelers, dus in je eentje een turret vernietigen is onbegonnen werk.

Vandaar dat spelers hulp krijgen van minions. Dit zijn groepjes door het spel aangestuurde krijgers die op een vast interval in beide basissen worden opgeroepen. Op elk van de drie lanes verschijnt er op dit interval een groep minions, die begint de lane af te wandelen tot ze op weerstand stuiten. Dit kan in de vorm van een vijandelijk personage, minion of turret zijn. Vervolgens beginnen ze deze aan te vallen tot ze verslagen zijn of verder kunnen lopen.

Het doel van een minion is tweeledig: allereerst stelt het een team in staat om een turret onder druk te zetten. Turrets kunnen slechts één doelwit tegelijk aanvallen, dus wanneer er meerdere minions onder een turret aanwezig zijn is het veilig voor een speler om zelf ook schade te doen aan de turret. Ten tweede leveren minions experience op, wat de personages van een speler in staat stelt om levels omhoog te gaan en meer vaardigheden aan te leren. Als je een minion van je tegenstander dood weet te maken door hem de killing blow te bezorgen, dan krijg je zelf extra gold, waarmee je spullen kunt kopen om je personage sterker te maken. Dit wordt last hitten genoemd.

Minions zijn echter niet de enige door het spel aangestuurde wezens op de kaart. De gebieden tussen de lanes zitten vol monsters die alles wat ze tegenkomen aanvallen. Deze gebieden worden de jungle genoemd. Weet je een monster in de jungle te verslaan, dan krijg je daar ook gold voor. Sommige monsters leveren zelfs een tijdelijke buff voor jouw personage op.

Hoe werken de rollen in een MOBA

Aan het begin van een wedstrijd nemen alle spelers hun plaats in op de map. Toplaners gaan naar de toplane, junglers naar de jungle, midlaners naar de midlane en supports en botlaners naar de botlane. Met uitzondering van de support proberen alle spelers zo veel mogelijk gold en experience te verdienen in hun desbetreffende lanes of jungle. De support dient als een soort oppas voor de botlaner. De manier waarop je dit doet verschilt per personage, maar het doel van een support is om je mede-laner te allen tijde in leven te houden.

Tijdens een wedstrijd kan een speler ervoor kiezen om zijn positie te verlaten in een poging om een kill te scoren op een vijandelijke speler. Dit wordt een rotation of een gank genoemd. Meestal zijn het de junglers die deze rotations maken, maar na verloop van tijd zullen alle spelers gaan zoeken naar kills. Soms treft een team het andere team zelfs in zijn geheel en dan wordt er met vijf tegen vijf gevochten. Dit wordt een teamfight genoemd.

Om uiteindelijk te winnen moet een team sterker worden door gold en experience te vergaren, maar het uiteindelijke doel van het spel blijft het vernietigen van de basis van de tegenstander. Om dit te bereiken moeten teams dus strategisch hun doelen op het speelveld kiezen.

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze artikelenreeks "esports voor beginners". Deze reeks dient als introductie voor mensen die meer over esports willen weten. In deze reeks artikelen bieden wij je alle kennis die je nodig hebt om te snappen wat esports precies zijn, welke games je kunt volgen en hoe je zelf aan de slag kunt binnen de esports-industrie.

Deel: