Artikel

Hoeveel mensen kijken esports

25 juli 2019, 08:46

Dankzij de opkomst van Twitch en andere streaming-services zijn esports-competities een van de meest toegankelijke competities ter wereld. Iedereen met een computer en een internetverbinding is in staat om een esports-wedstrijd te volgen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de aantallen jaarlijkse kijkers en kijkers per individueel toernooi hard op weg zijn om traditionele sporten te passeren. In dit artikel vertellen we je hoeveel mensen er naar esports kijken, waar het publiek vandaan komt en hoe de doelgroep groeit.

Hoe groot is het publiek voor esports

Volgens statistiekensites Statista en Newzoo keken er in 2018 zo'n 395 miljoen naar esports. Dit aantal kan worden opgedeeld in twee hoofdgroepen. De eerste groep bestaat uit frequente kijkers. Deze kijken vaker dan eens per maand naar esport-wedstrijden en volgen vaak een of meerdere esports-competities op de voet. Frequente kijkers vormen 173 van de 395 miljoen totale kijkers. De andere groep bestaat uit kijkers die minder dan een keer per maand naar esports kijken. Deze groep bestaat uit 222 miljoen kijkers en wordt geclassificeerd als niet-frequente kijkers.

 

Het aantal kijkers is snel gegroeid in korte tijd. Ter vergelijking: In 2012 keken slechts 134 miljoen mensen naar esports. De verwachting is dat het kijkersaantal in 2022 uit zal groeien tot 645 miljoen, met bijna 300 miljoen frequente kijkers. De groep niet-frequente kijkers groeit volgens de statistieken even hard en bestaat in 2022 uit 347 miljoen mensen.

Er zijn zelfs cijfers die impliceren dat het daadwerkelijk aantal kijkers nog veel hoger ligt. Zo stelde een onderzoek van Esports Charts dat het totaal aantal kijkers van het League of Legends World Championship 2018 piekte op meer dan 200 miljoen personen. Dat is bijna het volledige niet-frequente publiek volgens de hiervoor genoemde statistieken.

Hier moet wel bij vermeld worden dat een groot deel van deze kijkers afkomstig zou zijn geweest uit China. Chinese kijkersaantallen zijn al eerder onbetrouwbaar gebleken. Zowel tijdens Worlds 2016 als de Mid-Season Invitational van 2018 bleek namelijk dat de Chinese kijkersaantallen die Esports Charts rapporteerde niet overeen kwamen met de cijfers die vanuit Riot gepubliceerd werden.

Welke mensen kijken er esports

Het stereotype beeld van een esports-kijker is een man van tussen de 18 en 25 die veel tijd investeert in de game die hij volgt. Er is echter statistisch bewijs dat de kijkersgroep voor esports veel breder en diverser is dan dat. Zo blijkt uit een onderzoek van marketing intelligence-bedrijf Interpreter dat in het laatste kwartaal van 2018 30.4% van het esports-publiek bestond uit vrouwen. Dit is een groei van 6% ten opzichte van twee jaar geleden.

Ook is het zo dat niet alle esports-kijkers daadwerkelijk de game spelen die ze op dat moment aan het bekijken zijn. Een onderzoek van Newzoo laat zien dat meer dan 40% van het totaal aantal kijkers van een esport de game zelf niet speelt. Dit betekent echter niet dat ze de game in het verleden nooit gespeeld hebben, alleen dat ze op het moment van kijken niet actief bezig waren met de desbetreffende titel.

Hoe groeit het publiek voor esports

Zolang esports blijven groeien blijven de kijkersaantallen toenemen. Omdat streams van toernooien toegankelijk zijn voor iedereen, is het aanbieden van content makkelijk. Dit betekent ook dat als er een nieuwe titel uitkomt die een esports-scene opzet, er met gemak een nieuw publiek aangetrokken kan worden tot esports. De beste voorbeelden hiervan zijn recente titels als Fortnite en Apex Legends, die op Twitch al een gigantische fanbase hadden verzameld voor de eerste toernooien werden georganiseerd.

Toch zijn veel organisaties actief op zoek naar manieren om kijkersaantallen te vergroten. Voor slimme marketingbedrijven zijn esports namelijk een uitstekende manier om hun product aan een anders lastig te bereiken doelgroep te verkopen. Veel traditionele sportorganisaties, zoals PSG en FC Schalke, investeren in een esporter of een team, voornamelijk om een nieuwe doelgroep te bereiken.

Als de trends, die blijken uit onderzoeken naar het aantal kijkers en de demografie van de doelgroep, zich doorzetten, zal zowel de diversiteit van de kijkers als het kijkersaantal blijven groeien. De hoeveelheid frequente en niet-frequente kijkers groeit naar verwachting met bijna 200 miljoen over de span van drie jaar. Ook is de verwachting dat de toename in vrouwelijke kijkers met gemiddeld 3% per jaar toe blijft nemen, wat betekent dat het esports-publiek in 2022 voor 40% uit vrouwen bestaat.

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze artikelenreeks "esports voor beginners". Deze reeks dient als introductie voor mensen die meer over esports willen weten. In deze reeks artikelen bieden wij je alle kennis die je nodig hebt om te snappen wat esports precies zijn, welke games je kunt volgen en hoe je zelf aan de slag kunt binnen de esports-industrie.

Deel: