Artikel

Dit is wat we weten over Project L, de Fighting Game van Riot Games

17 oktober 2019, 13:07

Project L is de nieuwe Fighting Game van Riot Games die in de nacht van dinsdag op woensdag bij een speciale editie van Riot Pls werd aangekondigd. De Fighting Game zal League of Legends champions bevatten maar de gameplay van een traditionele fighting game behouden. Hoewel we nog niet veel gameplay hebben gezien, is dit alles wat we voorlopig weten over Project L.

Project L is nog in een vroeg stadium van development, en de developers hebben aangegeven dat ze na deze reveal een tijdje niets van zich zullen laten horen. Voorlopig zijn er vier champions bevestigd: Ahri, Darius, Jinx en Katarina. Ook is te zien dat de Shurima Desert een van de stages zal worden. Project L wordt in tegenstelling tot League of Legends niet door Riot Games ontwikkeld, maar door Radiant Entertainment.

Rising Thunder en Project L

Radiant Entertainment is een Amerikaanse Game Studio die in 2016 werd opgekocht door Riot Games, waardoor het een dochterstudio werd van het bedrijf. Radiant Entertainment was voordat ze werden opgekocht bezig met een andere Fighting Game genaamd Rising Thunder. Rising Thunder was in een zeker opzicht een vrij simpele Fighting Game, waarbij personages geen gebruik maakten van lastige inputs, maar van abilities om hun speciale aanvallen uit te voeren. Deze abilities hadden een cooldown voordat ze weer gebruikt konden worden. De game was erg populair en had een redelijk grote community.

Toen Radiant Entertainment werd overgekocht werd Rising Thunder opvallend gecancelt en het team dat erachter zat werd verplaatst naar een nieuw, onbekend project. Dat onbekende project blijkt nu dus Project L te zijn. De gameplay van Rising Thunder past erg goed bij de gameplay van een League of Legends champion.  kan gebruik maken van normale aanvallen (normals) en heeft een aantal speciale aanvallen op een cooldown (specials). De kans is dus groot dat systemen uit Rising Thunder terug komen in Project L. Uit de huidige footage van Project L is dit echter nog niet op te maken, maar de game is nog in een vroeg stadium van development. 

De gameplay van Project L

De gameplay van Project L lijkt erg trouw aan traditionele Fighting Games zoals Street Fighter, Mortal Kombat en Killer Instinct. Qua snelheid en mogelijke abilities lijkt het het meeste op Killer Instinct volgens velen. De personages bewegen erg snel en kunnen ook vlug hun combos eruit krijgen. Project L maakt gebruik van een paar meters die onder andere aangeven hoeveel special moves er nog gebruikt kunnen worden. 

Een stukje uit de reveal trailer toont de huidige HUD van de game.

Onderin het scherm kun je een gele meter zien. In veel Fighting Games wordt dit de "Bar" genoemd, een meter die staat voor de hoeveel special moves die je personage nog kan uitvoeren. Naast dat staat een icoontje wat uniek lijkt voor elke champion. Bij Darius staat er bijvoorbeeld een icoon van zijn welbekende bijl. Wat deze betekenen is nog niet duidelijk, maar ze lijken heel erg op de indicatoren voor de character super moves uit Injustice 2. 

Het icoon bij nummer 3 staat voor de character specifieke super move, en of deze al gebruikt kan worden (Game: Injustice 2).

Een ander onderdeel van de HUD wat nog niet bekend is, is de gele meter rond de tijd bovenin het scherm. In de gameplay trailer is te zien dat de meter groeit als de bijbehorende fighter schade oploopt. Wat voor mechanic hieraan vast zit is nog niet duidelijk, maar de kans is groot dat het een comeback mechanic kan zijn en je personage sterker maakt bij de activatie ervan. 

Een van de belangrijkste aspecten aan een Fighting Game is de netcode. Een goede netcode wil zeggen dat de game vloeiend speelt en niet laggy aanvoelt. Een slechte netcode kan een online modus compleet onspeelbaar maken. Gelukkig is het vrijwel zeker dat Project L een uitstekende netcode krijgt. De CEO van Radiant Games, Tony Cannon, is namelijk ook de ontwikkelaar van GGPO (Good Games, Peace Out). GGPO is een programma wat voor een extreem vloeiende online ervaring zorgt. Een paar van de grootste Fighting Games gebruiken GGPO voor hun online modus, maar om de ontwikkelaar zelf in het development team Project L te hebben van garandeert een goede netcode. 

Er zijn naast de HUD nog twee dingen die opvallen aan de trailer, en beide hebben betrekking tot de bar onderin het scherm. Katarina heeft een teleport, en als ze deze gebruikt verliest ze een beetje van haar bar. Dit betekent dat abilities bar gebruiken of dat je ze kan versterken door een stukje van je meter op te offeren. Daarnaast is ook te zien dat Katarina uit een combo van Jinx kan komen door een zogenaamde Juggle Escpape. Een Juggle Escape is een mechanic waarbij een personage wat in de lucht vast zit in een combo veilig naar de grond kan komen door een bepaalde combinatie van knoppen in te drukken. Meestal gaat dit ten koste van wat bar, maar in de gameplay is te zien dat dit bij Project L niet het geval is. Of dit nog toegevoegd wordt in de uiteindelijke game is onbekend, maar voor nu lijkt het erg makkelijk om uit combo's te komen. 

Op 0:24 zie je de 'teleport' van Katarina die een deel van haar bar verbruikt

Katarina ontsnapt aan Jinx haar combo door een Juggle Escape.

De Fighters in Project L

Project L telt op dit moment vier fighters, en hoewel we nog niet veel van elk hebben gezien is er genoeg om een inschatting te maken wat de speelstijl van ieder personage zal zijn. 

Darius: Darius had de meeste gameplay in de trailer en ziet er uit als een standaard brawler. Een van zijn special moves is een grijpaanval (command grab) die de tegenstander uit de lucht kan grijpen waardoor het fungeert als een zogenaamde anti-air. Met zijn bijl zal hij een bovengemiddelde range hebben op al zijn aanvallen, maar hij oogt wel wat sloom als het gaat om movement speed en de snelheid van zijn aanvallen.

Ahri: Hoewel Ahri gelijk aan het begin van de trailer zat, hebben we weinig van haar gezien. Ze gebruikt een van haar spells op Darius en raakt daarbij een groot deel van de grond. In League of Legends is Arhi een erg snel personage wat positionering en een barrage aan projectielen gebruikt om haar tegenstander te slim af te zijn. Ze lijkt dit ook te kunnen in Project L, en met flink wat spells in haar arsenaal kan ze haar tegenstander constant bij haar weghouden een defensieve zoner worden.

Katarina: Van wat we van Katarina hebben gezien, is de kans erg groot dat ze een Rushdown personage wordt. Dit betekent dat ze constant offensief speelt en haar tegenstander overwelmd met haar snelle aanvallen en vliegensvlugge teleport. In Project L heeft ze haar welbekende Shunpo teleport, waardoor ze opeens achter haar tegenstander verschijnt. Het is tot dusver het enige personage met een teleport.

Jinx: Jinx zal met haar twee wapens haar tegenstander op afstand willen houden, maar ze gebruikt haar wapens ook om een tegenstander die te dichtbij staat de lucht in te slingeren. In League of Legends gebruikt ze haar grote range en hoge snelheid om haar tegenstander te verslaan. Ook heeft ze een mechanic waardoor ze van wapen kan switchen. Of ze dit kan doen in Project L is onbekend, maar ze lijkt voorlopig het meeste op een pressure character die haar tegenstanders weinig ruimte geeft om hun spel te spelen.  

Conclusie

In de verre toekomst horen we meer over de game, maar veel spelers kijken erg uit naar Project L. De gameplay ziet er volgens velen veelbelovend uit, en aangezien Radiant Entertainment ervaren is als het gaat om Fighting Games is de nieuwe League of Legends game in goede handen.

Deel: