Artikel

Onze missie om Nederlandstalige informatie over esports te verbeteren

12 januari 2020, 09:44

In 2018 startte ik samen met Corné Esports Club. Ik ergerde me al jaren aan de slechte informatievoorziening rondom esports en hier wilden we verandering in brengen. In 2019 hebben we goede stappen gemaakt, maar ik ben nog lang niet waar ik wil zijn.

Je herkent vast de ergernis wanneer je een mainstream mediabedrijf esports verkeerd ziet schrijven of wanneer een tekst vol met feitelijke fouten staat. Wanneer het weer over games en geweld of verslaving gaat. Of wanneer gamen wordt neergezet als tijdverdrijf voor kinderen.

Esports-informatie onvindbaar

Ook ik heb me hier in het verleden enorm aan geërgerd. De afgelopen jaren ben ik me echter steeds meer de vraag gaan stellen wat ik hier zelf aan kon doen. Al snel volgde het inzicht dat de informatievoorziening rondom esports in het Nederlands buitengewoon belabberd is.

Of het nu gaat om de uitslag van een toernooi, goede foto’s van spelers of achtergrondinformatie. Het is slecht vindbaar. Probeer maar eens informatie te vinden over een esports game die niet jouw favoriet is of waar je nog niet in thuis bent. Waar begin je in hemelsnaam? Internationaal is dat soms al lastig, maar op nationaal niveau is dat onbegonnen werk.

Begrip voor mainstream media

Mijn frustratie over de vele fouten in de mainstream media maakten zo plaats voor begrip en een nieuwe frustratie, die over de slechte informatievoorziening. Nogal wiedes dat iemand bij RTL, Trouw of Radio 1 geen idee heeft waar hij of zij het over heeft. Het kost teveel moeite om snel goede informatie te vinden.

Ik ben me gaan afvragen wat ik belangrijker vind. Of men eSports, e-sports of esports schrijft. Of dat men de moeite neemt om aandacht aan het onderwerp te besteden. Voor mij is het laatste belangrijker, het eerst volgt daarna wel.

En terwijl velen uit de esports-industrie op Twitter massaal uit hun panty gaan, en ik me daar ook een tijd aan schuldig heb gemaakt, dacht ik ook na hoe hier met Esports Club op een duurzame manier verandering in te brengen. Ik besef me namelijk steeds beter dat het vaak geen onwil is, maar onmacht.

Progressie en impact

In 2019 hebben we als Esports Club al een aardig verschil kunnen maken achter de schermen. Bij het WK Fortnite hebben we een grote rol gespeeld door goede informatievoorziening en alle feiten op een rij krijgen bij alle grote mainstream media. Soms werden we gequote, maar meestal hadden we als hulplijn intensief contact met de redacties. Een rol die we na dat toernooi voor veel redactie zijn blijven invullen.

Het zijn kleine stappen met grote impact, maar die minder opvallen aan de voorkant. Het is net als je internetverbinding. Je gaat geen complimenten sturen als die werkt, maar bent over de zeik als die het niet doet. Zo ook bij informatie over esports. Ik ben blij dat we deze frustraties, ook al heb je dat waarschijnlijk niet door gehad, konden verminderen in 2019.

Het komende jaar kan ik je hulp goed gebruiken bij het nog beter op orde krijgen van de informatievoorziening rondom esports en jouw favoriete game. Want betere informatie over esports leidt tot betere berichtgeving. Betere berichtgeving tot meer begrip en waardering. Natuurlijk voor esports, maar ook van de esports-industrie voor de mainstream media.

Deel: