Artikel

Mario Strikers Battle League perfect voor esport

Mario Strikers Battle League perfect voor esport

Morgen verschijnt Mario Strikers: Battle League voor de Nintendo Switch. De nieuwste partygame met Mario in de hoofdrol lijkt vooral gemaakt als casual vermaakt. Maar het kan zo veel meer zijn, want Mario Strikers kan de perfecte esport worden.

Strikers

Mario Strikers: Battle League is een voetbalgame met de alombekende Nintendo-personages in de hoofdrol. Je gaat dus voetballen als Mario, Peach, Donkey Kong, Bowser, Yoshi of een van de andere karakters. Battle League is een vervolg op Mario Strikers: Charged een spel dat in 2007 op de Nintendo Wii verscheen en is dus de eerste Mario Strikers-game in vijftien jaar tijd!

Het is voetballen met een twist. Waar je in bijvoorbeeld FIFA met een compleet elftal speelt, is Mario Strikers: Battle League een voetbalgame waarin je met vier veldspelers (en een keeper) speelt. Je hebt geen last van irritante scheidsrechters en je kan dus zoveel overtredingen maken als je wil. Daarvoor kan je tackelen, iemand tegen een elektrische muur duwen of gebruikmaken van de items die in de game zitten. Net als bij andere voetbalgames is het doel om vaker te scoren dan je tegenstander, dat is gelukkig wel hetzelfde.

MarioStrikersItems

Genieten

Wat Mario Strikers: Battle League een goede esportkandidaat maakt is de toegankelijkheid van het spel. Iedereen weet wie Mario is en iedereen snapt dat je bij voetbal vaker moet scoren dan de tegenstander. Zelfs de introductie van chaotische elementen als elektrische muren, gekke items en super schoten maakt de game nooit moeilijk te volgen.

Een goed voorbeeld van een game die dat ook goed doet is Rocket League. Je hoeft als leek maar één wedstrijd te bekijken en je kan zien dat het in essentie niets meer dan autovoetbal is. Wat aerials, 50/50’s, flip resets of pinches zijn maakt niet uit. De terminologie is niet essentieel om Rocket League te volgen. Een ander voorbeeld is voetbal, daar weet een nieuwe kijker ook niet direct wat buitenspel is, maar toch blijft het een sport waar iedereen zonder voorkennis moeiteloos het spel kan volgen.

Ondanks dat alles zo simplistisch overkomt in Mario Strikers: Battle League, zitten er toch gigantisch veel technische aspecten in die het spel net wat diepgaander maken. Zo kan je denken aan het tackle systeem waarin je niet alleen tegenstanders kan neerhalen, maar ook teamgenoten een zetje kan geven om ze richting de bal of tegenstander te duwen. Ook het load-out systeem, waarin je je team precies kan aanpassen naar wens is een goed voorbeeld van de diepere technische kant van Mario Strikers. Makkelijk op te pakken, moeilijk meester te maken.

Die combinatie, die Rocket League zo succesvol maakte, kan dus ook Mario Strikers een gigantische hit maken. Dat geldt zowel voor casuals als voor het competitieve aspect. Daarnaast heeft Nintendo, zoals gezegd, natuurlijk een gigantische voorsprong met de personages. Iedereen kent Mario en zijn groep vrienden. Iedereen heeft wel eens Mario Kart, Super Smash Bros. of een van die andere tientallen partygames gespeeld waarin het gameïcoon en zijn maten speelbaar zijn. Niets binnen gaming is herkenbaarder.

Mario Hyper Strike

Nintendon’t

Vooraf kan je al voorspellen wat het grootste hekelpunt gaat zijn voor Battle League als esport, namelijk Nintendo. Niet alleen heeft de game een nadeel dat het enkel op Nintendo Switch verschijnt, tevens heeft de Japanse spellenmaker in het verleden al bewezen niet om te kunnen gaan met esport. Voor een game als Battle League is dat natuurlijk hartstikke zonde, want er is gigantisch veel potentie.

Kijk bijvoorbeeld naar Mario Kart, Super Smash Bros. of zelfs Splatoon. Allemaal Nintendo-titels met een gigantische fanbase die bestaat uit zowel casual spelers als competitieve tryhards. Desondanks lijkt Nintendo het allemaal wel prima te vinden. Sterker nog in het geval van Super Smash Bros. werken ze esport actief tegen door toernooien te verbieden.

De kans is vrij groot dat Battle League hetzelfde lot tegemoet kan zien. Ondanks dat het een game gaat zijn die een mooie toekomst als esport kan hebben, lijkt de kans groot dat Nintendo er niets mee doet. Dat is jammer, zeker ook omdat het voordelen heeft voor Nintendo, zoals goede publiciteit, een langer leven voor het spel en natuurlijk potentiële kopers die anders het spel misschien niet zouden kopen of kijken.

MarioStrikersClub

Hoe dan ook is het zonde dat Nintendo zo negatief is ten opzichte van esports in het algemeen. Met de titels die zij hebben, kunnen zij zelfs een eigen evenement opzetten en alles precies regelen zoals ze zelf willen. Wie weet gebeurt dat ooit in een verre toekomst, maar tot die tijd zien we Mario Strikers: Battle League hopelijk terug op de grotere streams op Twitch en/of YouTube zodat we kunnen zien hoe de besten der besten Mario laten voetballen als Messi.

Danny van Gend
Danny van GendRedacteurSchrijft over League of Legends en Rocket League, is een betere kijker dan speler
Danny van GendDanny van Gend