Artikel

Waarom CS:GO net als Valorant MR12 moet gebruiken

Beeld: BitcoinistBeeld: Bitcoinist

Counter-Strike is een klassieker. De bekende first persoon shooter is al meer dan twintig jaar één van de grootste esportstitels in de wereld. De laatste versie van de serie, Counter-Strike: Global Offensive, wordt inmiddels al negen jaar lang gespeeld en is nog steeds een groot succes.

CS:GO hanteert een systeem genaamd MR15 om de games in rondes en sides op te delen. De term MR staat voor ‘Max Rounds’, oftewel hoeveel rondes een team maximaal op de Terrorists of Counter-Terrorists kan spelen. In Counter-Strike: Global Offensive moet je 16 rondes winnen om die map te winnen, je kan dus nooit in één helft van het spel winnen. Games kunnen, en gaan ook geregeld, naar overtime door een 15-15 score.

Dit systeem werkt al jaren heel erg goed. Toch lijkt het ons beter dat CS:GO overstapt op MR12 zoals zijn grootste concurrent Valorant en dit is waarom.

Esports toernooien

Counter-Strike: Global Offensive is één van de favoriete esportstitels aller tijden, zowel om te spelen als om naar te kijken. Als nieuwe kijkers voor het eerst CS:GO opstarten of kijken, snappen ze al vrij snel wat het doel van het spel is. De UI van CS:GO in combinatie met de duidelijke player models zorgt ervoor dat het spel erg intuïtief is om naar te kijken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Overwatch dat erg chaotisch kan overkomen.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=un9wNhkQlC0

Er zijn daarom ook genoeg mensen die het spel zelf niet spelen, maar alleen maar de esportskant van CS:GO volgen. De meeste games in CS:GO duren gemiddeld 45 tot 60 minuten en dat is zonder een eventuele overtime. Pro-games worden voornamelijk in een Best of 3-format gespeeld waardoor het zomaar kan dat er drie games gespeeld worden. Na elke map wordt er ook nog even gepauzeerd, waardoor de duur van één serie tussen twee teams al snel kan oplopen tot drie uur of meer. Deze tijden zijn vooral een probleem tijdens (offline) toernooien waar extreem lange werkdagen meer regel dan uitzondering zijn.

Wil je een toernooi volgen dan ben je soms per wedstrijd, plus voor- en nabeschouwing, een paar uur kwijt. Dit maakt het volgen van meerdere wedstrijden op één dag praktisch onmogelijk. YouTube-kanalen die samenvattingen van professionele wedstrijden uploaden krijgen veel views en dat is eigenlijk niet meer dan logisch.

Geen tussendoortje

MR15 kan ook vervelend zijn voor ‘casual gamers’. Iedereen die CS:GO speelt, komt wel eens in contact met toxic teammates. Als na de eerste ronde deze mensen al beginnen te schreeuwen, dan wil je het liefst meteen al stoppen. Maar als je pech hebt, zit je nog 45 minuten of langer met deze mensen opgescheept.

Toxic teammates heb je natuurlijk in elk spel, maar in de meeste games ben je er snel van af. Valorant gebruikt al vanaf het begin van de beta MR12 en daarom is de shooter van Riot een betere keuze als je even snel een potje tussen activiteiten door wilt doen.

Meer actie

“Meer content?”, hoor ik je al denken. Bij MR15 speel je natuurlijk veel meer rondes, maar dit betekent niet per sé dat elke extra ronde meteen entertaining is. Bij MR12 heb je minder rondes om een verschil te maken tijdens het potje. Dit zorgt ervoor dat teams agressiever moeten spelen en meer risico moeten nemen.

Embedded content: https://gfycat.com/amusingfirmchameleon-valorant

In Counter-Strike: Global Offensive is het niet ongewoon dat twee spelers of meer niet eens proberen om een bombsite te retaken, omdat ze dan meer kans hebben om de volgende ronde te pakken. Op een map als Inferno zorgt dit soms voor een sneeuwbaleffect waardoor Counter-Terrorists blijven saven en uiteindelijk zijn die rondes op het gebied van entertainment praktisch waardeloos.

Nadelen van MR12

Het grootste nadeel van MR12 in Counter-Strike: Global Offensive heeft te maken met de economy van het spel. De eerste rondes van een helft zijn erg belangrijk vanwege de pistol rounds. Win je de pistol round dan is het vrij gebruikelijk dat je de twee rondes daarna ook wint. Als je dan allebei de pistol rounds in één map wint, dan heb je al zes rondes gewonnen. Dit is al veel in MR15, maar dit probleem wordt in MR12 nog groter. De economy van CS:GO verandert wel continu waardoor de dominantie in de eerste rondes wel vermindert.

Een ander probleem is hoe de fans en spelers denken over een nieuw systeem. Bij een nieuw spel als Valorant is MR12 heel normaal, omdat ze nooit iets anders gekend hebben. Counter-Strike hanteert het huidige systeem echter al vanaf het begin van het spel. De verandering zou daarom gigantisch zijn als CS:GO overstapt op het nieuwe systeem. Misschien is het iets dat Valve kan implementeren als ze ooit op de Source 2-engine overstappen, maar dat kan nog jaren duren.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=3HPaj9glEzU

Daarnaast reageren de meeste CS:GO-spelers nou niet bepaald vrolijk als er iets wordt veranderd aan hun geliefde spel. Nieuwe gun sounds? Drama. Nieuwe AWP-snelheden? Drama. Nieuwe skins voor kippen? Drama. Misschien viel die laatste verandering wel mee, maar het punt blijft staan. Een paar maanden later zijn de meeste mensen vaak alweer vergeten waar al die ophef eigenlijk over ging, maar het kan een reden zijn voor Valve of andere organisatoren om het nieuwe systeem niet te implementeren.

Wat houdt de toekomst in?

De kans dat we een overstap zien naar MR12 is zeer gering. Dit betekent niet dat organisatoren zoals ESL en Blast niet gaan experimenteren met dit systeem. Vorig jaar werd er een CS:GO toernooi opgezet voor het goede doel Artsen Zonder Grenzen waarbij ook gebruik werd gemaakt van MR12. De reacties waren gemixt, maar misschien maken zulke toernooien in de toekomst vaker gebruik van MR12.

We zullen zien wat de toekomst brengt!

Jouri Altorf
Jouri AltorfRedacteurSchrijft graag over first person shooters en racegames, heeft 300 games op zijn Steamlijst nog niet gespeeld
Jouri Altorf