Artikel

De meest gebruikte toernooiformats in esports

De meest gebruikte toernooiformats in esports

Esportstoernooien zijn er in verschillende vormen en smaken. Afhankelijk van het spel, de omvang van het toernooi en de voorkeur van de organisator kan er uit legio verschillende toernooiformats gekozen worden. In dit artikel leggen wij de meest voorkomende varianten uit.

Matches en games

Voordat we de verschillende formats uit gaan leggen, is belangrijk om te weten hoe matches werken. Een match, ook wel series genoemd, bestaat meestal uit verschillende games, wat afzonderlijke potjes zijn. De meest voorkomende soorten matches zijn 'best-of-one', 'best-of-three' en 'best-of-five'. Hierbij spelen de spelers of teams respectievelijk maximaal één, drie of vijf games in een match om de winnaar te bepalen. Dit betekent dat één speler respectievelijk één, twee of drie games moet winnen. De reden dat matches vaak uit meerdere games bestaan is om de invloed van de variatie binnen één game op de uitkomst van de hele match te beperken.

Toernooiformats

Binnen de esportswereld worden er verschillende toernooiformats gehanteerd. Toernooien bestaan vaak uit een groepsfase en een playoff-fase. Meestal komen er uit de groepsfase zestien of acht spelers in de playoff-fase terecht. De meest voorkomende groepsfaseformats zijn Round Robin en Swiss. De meest voorkomende formats in de playoff-fase zijn Single en Double Elimination Bracket formats, welke ook het hele toernooi gespeeld kunnen worden.

Best-of-one (BO1): de teams spelen één game tegen elkaar. Je ziet een BO1 vrijwel nooit in een knockout-stage.
Best-of-two (BO2): de teams spelen twee games tegen elkaar waarin er ook een eventueel gelijkspel kan plaatsvinden. Een BO2 wordt vaak gespeeld in groepsfases waar teams ook punten verdienen bij een gelijkspel.
Best-of-three (BO3): de teams spelen maximaal drie games tegen elkaar. Het team dat als eerste twee games wint heeft de wedstrijd gewonnen. Een BO3 wordt vaak gespeeld in de knockout-fase en soms ook in een groepsfase. Een BO3 kan enkele uren duren.
Best-of-five (BO5): de teams spelen maximaal 5 games tegen elkaar. Het team dat als eerste drie games wint heeft de wedstrijd gewonnen. Een BO5 wordt meestal alleen in een finale gespeeld en kan enkele uren duren tot een halve dag duren.

Groepsfase-formats

Er zijn verschillende vormen waarin de groepsfase van een competitie gespeeld kan worden.

Round Robin

In het Round Robin format, ook wel bekend als het 'all-play-all' format, worden de spelers eerst in groepen opgedeeld. Vervolgens spelen alle spelers in de groep tegen elkaar en krijgen ze punten afhankelijk van of ze winnen, verliezen of gelijkspelen. Na de groepsfase gaan de spelers met de meeste punten door. Bij een gelijk aantal punten wordt er een zogenaamde tiebreaker gehanteerd, wat vaak het doelsaldo of iets vergelijkbaars is.

  • Single Round Robin: een speelvorm waarbij alle teams of deelnemers gedurende de competitie één keer tegen ieder ander team/deelnemer in de competitie spelen/speelt. Na elke wedstrijd wordt er een tussenstand bijgehouden. De beste teams/deelnemers gaan uiteindelijk door naar de knockout-fase.

    Een (single) round robin wordt meestal in een BO1, BO2 of BO3 gespeeld.

  • Double Round Robin: een speelvorm waarbij alle teams of deelnemers gedurende de competitie twee keer tegen iedere tegenstander in de competitie spelen. Er zitten vaak wel enkele speelrondes tussen de eerste en tweede ontmoeting.

    Een double round robin wordt meestal in een BO1, BO2 of BO3 gespeeld. Een goed voorbeeld van een double round robin is de eDivisie of de LEC.

In een round robin spelen alle teams één of twee keer tegen elkaar en ontstaat er een klassement

Swiss

Swiss, ook wel bekend als het Zwitserse systeem, is een format wat oorspronkelijk uit het schaken komt en vooral in denksporten wordt toegepast. Dit systeem wordt vooral toegepast in toernooien met een hoop deelnemers. In Swiss worden een vooraf vastgesteld aantal rondes gespeeld. In elke ronde worden spelers met hetzelfde aantal overwinningen tegenover elkaar geplaatst. Na de laatste ronde gaat een vooraf vastgesteld aantal spelers met de meeste overwinningen door naar de playoffs. Ook hier wordt bij een gelijk aantal punten een tiebreaker gebruikt om te bepalen wie er door mag.

GSL format

Het GSL format (Global StarCraft League) wordt vooral gebruikt in groepen van vier teams. De vier teams worden in twee paren van twee gesplitst die tegen elkaar spelen. De winnaars van deze twee wedstrijden spelen tegen elkaar. Het team dat ook deze wedstrijd wint pakt de eerste plaats in de groep.

Daarna spelen de teams die de eerste wedstrijd verloren. Het team dat ook deze wedstrijd verliest staat op de laatste plaats in de groep. De teams die allebei één wedstrijd gewonnen én verloren hebben spelen samen een BO3 om te bepalen wie er tweede en wie er derde wordt in de groep.

Het Global StarCraft League (GSL) format wordt in één poule gespeeld

Het GSL format is een populaire manier om snel te bepalen wie het beste team van de groep is en wat de uiteindelijke groepsindeling wordt. Alle wedstrijden bepalen wat de uiteindelijke positie van een team is en zo worden er geen onnodige wedstrijden gespeeld. Het GSL format is oorspronkelijk afkomstig uit StarCraft en wordt tegenwoordig veel gebruikt in Dota 2 en CSGO.

Single Elimination Bracket

Het Single Elimination Bracket-format werkt vrij simpel. Steeds spelen twee spelers tegen elkaar, waarna de winnaar door mag naar de volgende ronde. Zo gaat het elke ronde door, totdat iemand het toernooi heeft gewonnen. Het voordeel van dit systeem is dat het overzichtelijk is en niet al te lang duurt, maar spelers krijgen wel maar één kans voor ze eruit liggen. Soms wordt het Single Elimination Bracket-format voor het hele toernooi gebruikt, maar het komt ook vaak voor dat het pas in de playoffs toegepast wordt na een Round Robin of Swiss groepsfase.

Een single elimination bracket waarbij speler één kans hebben om de finale te bereiken

Double Elimination Bracket

Het Double Elimination Bracket-format werkt op eenzelfde manier als het Single Elimination Bracket-format, maar met een tweede kans. Nadat je in de oorspronkelijke bracket uitgeschakeld wordt, komt je in een aparte bracket terecht. Dit wordt de “lower” bracket genoemd, terwijl de oorspronkelijke de “upper” bracket genoemd wordt. Hier mag je nog een keer proberen om door de bracket te komen. Hoe verder je in de upper bracket komt, hoe verder je in de lower bracket mag instoppen. Het voordeel vergeleken met de Single Elimination variant is dat spelers een tweede kans krijgen, het nadeel is dat het een stuk langer kan duren en wat ingewikkelder is.

Een voorbeeld van een upper bracket

Een voorbeeld van een lower bracket

Waterfall bracket

Een Waterfall bracket wordt vaak gebruikt bij toernooien waar veel spelers aan deelnemen. Denk aan fighting games als Super Smash Bros. Ultimate en Super Smash Melee. Via een Waterfall bracket spelen alle spelers veel wedstrijden en kunnen ze via verschillende divisies naar de top van het toernooi klimmen.

Alle spelers die deelnemen worden in de zogenaamde Placement Pool geplaatst. Hierin zitten spelers van verschillende rangen en niveaus door elkaar heen. De resultaten uit de Placement Pool worden meegenomen in de plaatsing van een speler voor de rest van het toernooi. Spelers kunnen niet uitgeschakeld worden in de Placement Pool.

Iedere speler wordt nu op basis van hun resultaten in de Placement Pool in een divisie ingedeeld. De beste spelers van iedere divisie stijgen naar een divisie hoger en komen daar de spelers tegen die daar eerder zijn geplaatst. Spelers die niet bij de top van hun divisie horen vallen af. Zo wordt iedereen op basis van hun resultaten ingedeeld en kan iedereen toch het toernooi winnen.