Artikel

Waarom esports de sportstatus moet krijgen

Waarom esports de sportstatus moet krijgen

Eerder deze zomer werd bekendgemaakt dat het grote Dota 2-toernooi The International niet meer in Zweden plaatsvindt dit jaar. Het toernooi stond oorspronkelijk in de planning voor 5 tot en met 15 augustus 2021 in Stockholm, maar is verplaatst naar de Roemeense hoofdstak Boekarest en vindt nu plaats van 7 tot en met 17 oktober.

De reden hiervoor? De Zweedse overheid en de sportbond van het Scandinavische land erkennen esports niet als sport. Daardoor kon The International 10 niet worden aangemerkt als een bijzonder evenement en werd het vrijwel onmogelijk voor de buitenlandse spelers en teams om naar Zweden af te reizen vanwege de coronabeperkingen. Pogingen van de Zweedse esportsbond en het bekende esportsteam Alliance om het evenement alsnog in Zweden te laten plaatsvinden, waren tevergeefs.

Het toekennen van de sportstatus is essentieel om esports verder te laten groeien en op gelijke voet te brengen met andere vormen van competitie: op die manier krijgt esports niet alleen een blijk van erkenning, maar opent het ook nieuwe mogelijkheden voor betrokken partijen als spelers, teams, coaches, organisatoren en sponsoren.

Erkenning en regulering

Hoewel esports-evenementen als The International 10 tegenwoordig kijkcijfers en bedragen binnenhalen die zeker niet onderdoen voor traditionele sporten, loopt de digitale tak van competitie in veel landen achter wat betreft de erkenning en regulering vanuit officiële sportinstanties. Zuid-Korea, dat wordt gezien als één van de beste esportslanden ter wereld, beschikt al sinds 2000 over een overkoepelende esports-organisatie (KeSPA). Daarmee is het land echter eerder uitzondering dan regel. Ook Denemarken neemt een bijzondere positie in met gespecialiseerde esportsopleidingen.

Asian Games esports

Azië loopt als continent ruim voor op de rest van de wereld als het aankomt op de integratie van esports in de sportwereld. Het Aziatisch Olympisch Comité heeft zelfs esports-games uitgekozen voor de Aziatische Spelen van 2022 in Hangzhou, China. Onder meer in League of Legends, Dota 2, FIFA en Street Fighter V kunnen esporters uit Aziatische landen medailles verdienen op dit sportevenement.

NOC NSF

In Nederland wordt gewerkt aan een brancheorganisatie voor esports met steun vanuit onder meer NOC*NSF, de officiële sportorganisatie van Nederland. De esports-brancheorganisatie voor Nederland moet rond november 2021 werkelijkheid worden en zo organisatoren, teams, spelers en andere betrokkenen centraal gaan organiseren.

Het toewijzen van de sportstatus aan esports levert nieuwe kansen en mogelijkheden op voor partijen die zich bezighouden met de competitie, productie en marketing van esports. Eerder werd al zaken als erkenning en regulering genoemd, maar een sportstatus voor esports biedt ook nog andere voordelen.

Zichtbaarheid

Hoewel esports vandaag de dag een grote entertainmentsindustrie is geworden, is het fenomeen niet heel aanwezig op traditionele mediakanalen als radio of televisie. Voor de 'mainstream' mediagebruiker is de zichtbaarheid van esports dus laag: het komt niet voorbij in het sportjournaal, ook al heeft een esports-evenement bijvoorbeeld veel meer kijkers of prijzengeld dan de voetbalwedstrijd die op dezelfde dag plaatsvond. Door de sportstatus toe te kennen aan esports, wordt digitale competitie in dezelfde schijnwerpers geplaatst als andere sporten.

dreamhack-rotterdam

Het geheel van esports is groot, maar wel een redelijk 'gesloten' omgeving: als je nu iets met esports hebt, betekent dat vaak ook dat je geïnteresseerd bent in zaken als gaming en tech. Sporten als voetbal, de Formule 1 of de Olympische spelen trekken ook veel fans en kijkers omdat er een verbindende factor is buiten de sport zelf: we moedigen onze favoriete club of het Oranje-elftal aan, we willen dat Max Verstappen kampioen wordt of we gaan samen voor zoveel mogelijk Olympische medailles. Die algemene betrokkenheid is nog niet zo vanzelfsprekend bij esports.

Tegelijkertijd is esports in rap tempo steeds populairder aan het worden, vooral ondere de jongere leeftijdsgroepen. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat esports de grootste sporten gaat evenaren: in landen als China is dat zelfs al het geval. Wanneer Nederland als één van de eerste landen esports de sportstatus toekent, zal het land een koploper worden als het gaat om de zichtbaarheid van esports.

Investeringen

Wanneer esports meer bekendheid geniet bij een algemener publiek, leidt dat ook tot meer investeringen. Veel geld in esports, maar zeker ook bij sporten in algemene zin, is afkomstig van sponsoren. Zij maken het mogelijk voor spelers, teams en organisaties om grotere evenementen neer te zetten, met een productie van hogere kwaliteit en grotere prijzenpotten. Met de toekenning van de sportstatus aan esports komt digitale competitie op de radar te staan van meer potentiële sponsoren: zelfs bedrijven die op het eerste gezicht minder direct met het fenomeen esports te maken hebben kunnen hierdoor geïnteresseerd raken, aangezien het toekennen van de sportstatus aan esports een grote stap is die veel aandacht zal genereren.

H20 Esports Campus HvA

Hoewel sponsoring zeer belangrijk is voor esports, biedt het toekennen van de sportstatus nog een ander voordeel wat betreft investeringen: net als bij een voetbalclub of tennisvereniging kan het ontwikkelen van lokale esports-trainingen meer kansen bieden voor de jeugd om professioneel esporter te worden. Natuurlijk kan iedereen thuis een spelletje spelen, maar met de goede begeleiding en structuur voor aspirerende pro-esporters kan Nederland grote stappen zetten om de esports-grootmacht van de toekomst te worden. Verder is het natuurlijk van belang om te investeren in de internet-infrastructuur van Nederland, maar dat is een gegeven met de toenemende behoefte aan snel internet.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt zelf competitief Super Smash Bros Ultimate