Artikel

Deze vijf fatale misplays in esports blijven ons altijd bij

14 mei 2021, 09:30

De mensen die op professioneel niveau gamen steken vak duizenden uren in hun esportsgame. Meestal zijn ze dan zo goed dat ze simpele fouten nooit meer maken. Maar een fout zit in een klein hoekje, zo ook voor esports. Soms zelf zo erg dat een hele wedstrijd verloren gaat. Wij zetten de vijf pijnlijkste blunders voor je op een rijtje.

De onnodige beslissing van SKT T1 om baron te starten

Jarenlang heeft Zuid-Korea gedomineerd in League of Legends esports-toernooien, met esportsteam SK Telecom T1 aan het roer. Dit kwam ten einde toen SKT besloot om een roekeloze baron te starten in de spannende halve finale van de Mid-Season Invitational (MSI) 2019 tegen G2 Esports, waar het 2-2 stond.

De winnaar van de laatste game ging naar de finale waar een makkelijker gevecht tegen Cloud 9 te wachten stond. SKT begon de baron maar G2 kon daar gemakkelijk een stokje voor steken en de baron jatten. Als je baron verslaat krijg je een buff als team dat je vaak helpt om de game te winnen. Baron aanvallen is vaak niet slim omdat je verzwakt wordt en makkelijk bent uit te schakelen. SKT maakte deze beginnersfout wat resulteerde in het einde van hun dominantie. G2 Esports werd de eerste westerse organisatie die een MSI won.

Embedded content: https://youtu.be/1wiNgJBZsso?t=2108

De beste aanval is soms de verdediging

Een throw kan ook pijnlijk zijn als de fout niet terug te traceren is naar één moment. Dit bleek uit de game die Cloud 9 in 2014 speelde tegen Virtus.Pro Polar in Dota 2. De game duurde 2 uur lang en C9 was vrijwel de hele match de betere partij. Echter wist VP Polar met behulp van hun heroes de game uit te stellen door een uitstekende verdediging. Iedereen die de game aan het kijken was dacht vanaf de dertigste minuut dat C9 elk ogenblik kon winnen. De anderhalf uur die daarop volgde was ongekend frustrerend voor C9 aangezien ze de game net niet konden afsluiten. Uiteindelijk had VP Polar via een succesvolle comeback alsnog gewonnen.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=irzQaX2_ZME

De originele C9

In Overwatch kent de Cloud 9 organisatie ook een pijnlijke throw. Tegenwoordig wordt er zelfs gerefereerd naar deze match voor het beschrijven van een specifieke situatie in Overwatch. De ‘C9 doen’ betekent in de game dat je vergeet op het punt te staan die veroverd moet worden. Als de klok op nul staat in Overwatch moeten beide teams op het punt staan om de game uit te stellen. Wanneer een team het andere team hiervan af weet te krijgen dan winnen zij die match. Een team moet er dus alles aan doen om dit te voorkomen.

Cloud 9 was alleen even vergeten dat dit moest. Het unieke aan de originele C9 was dat dit niet één, niet twee maar zelfs drie keer gebeurden in dezelfde match. Daarom is deze gebeurtenis nu één van de memorabelste momenten ooit in de Overwatch League.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=OlI24U4wshU

Het cadeau van twee miljoen dollar

De worlds finale in 2016 tussen SKT T1 en Samsung Galaxy was super spannend. Het kwam zelfs op een vijfde game aan bij een 2-2 tussenstand. De winnaar kreeg twee miljoen dollar en een enorme hoeveelheid eer. Allebei de teams hadden de win nodig om zichzelf te bewijzen. Alleen in een intense game als deze is het toch mogelijk om domme fouten te maken.

Ruler van Samsung Galaxy werd gezien één van de beste botlaners ooit in deze tijd. Toch maakte hij een beginnersfout op een cruciaal moment. Je bent namelijk heel kwetsbaar als botlaners en het is gevaarlijk om in je eentje agressief te spelen. Ruler deed dit toch waardoor de game flink in het voordeel kwam te liggen van de tegenstanders. De game was tot dat moment nog spannend maar vanaf die fout was het voordeel te groot voor SKT. Deze fout wordt vaak gezien als het duurste fout ooit in esports

Embedded content: https://youtu.be/MohnyOOxv2I?t=2517

De mislukte knife kill van s1mple

De pijnlijkste throw moet toch wel de beruchte knife poging van s1mple zijn geweest. Dit was een CS:GO match tussen Team Liquid en Navi, waar s1mple speelde. Navi stond aan kop met een score van 15-11 en hadden dus maar één ronde nodig om de winst binnen te halen.

In rond 27 had Navi nog drie man levend tegenover de enkele speler in nitr0 van Team Liquid. De beroemde AWPer s1mple had een makkelijk schot op nitr0 en kon daarmee de winst verzilveren voor zijn team. Maar dit verliep toch even anders omdat s1mple via een knife kill de match op een grappige toon wilde eindigen. Nitr0 had het op tijd door en kon s1mple vlug uitschakelen en daarna ook nog de ronde clutchen. Het ergste voor Navi is nog wel dat Team Liquid een volledige comeback heeft kunnen maken en de match won. Allemaal dankzij s1mple’s te hoge zelfvertrouwen.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=FRUVPvcokhg

Jeroen Cuijpers
Jeroen CuijpersRedacteurSchrijft het liefst over League of Legends en is een enorme G2 Esports fan.
Jeroen CuijpersJeroen Cuijpers