Artikel

DRS in F1 2020: Wat is het en hoe gebruik je het?

12 maart 2021, 12:01

In 2011 kreeg Formule 1 een grote upgrade op het gebied van aerodynamica bij de achtervleugel, namelijk het zogeheten DRS, kort voor Drag Reduction System. Normaal gesproken is er in Formule 1 een verbod op los bewegende onderdelen, maar DRS is hier een uitzondering op de regel. Ook in de F1-games kun je gebruik maken van DRS.

Het nut van DRS is om, zoals de naam al doet vermoeden, drag te verminderen. Door de achtervleugel te openen op de aangewezen plaatsen krijgt de auto een aerodynamisch voordeel, waardoor het inhalen makkelijker wordt. Echter zitten er wel een aantal regels aan DRS verbonden, alsmede een aantal restricties.

Regels en Restricties

Omdat DRS een groot voordeel bied zijn er een aantal regels aan verbonden, zodat niet iedere auto constant met een open achtervleugel rijdt. Zo heeft ieder circuit maar een vast aantal zones waar DRS gebruikt mag worden. Dit is doorgaans op de langste rechte stukken van het circuit. De meeste circuits hebben twee of drie DRS-zones, al is dit niet altijd het geval.

Tijdens de vrije training en de kwalificatie-sessies mag DRS vrij worden gebruikt op de aangewezen zones, die aan worden gegeven op je dashboard. Zodra de coureur remt wordt de DRS automatisch weer gesloten. Dit geldt ook voor wanneer je het einde van de DRS-zone bereikt. Je kan ook handmatig de DRS weer sluiten, met dezelfde knop als waar je hem mee opent.

Tijdens de race

DRS heeft ook nog een set regels tijdens de race. Zo is DRS de eerste rondes sowieso gesloten. Na twee volle rondes te hebben geracet word DRS aangezet, waarna alle coureurs het kunnen gebruiken. Echter heeft ieder circuit een aantal meetpunten, vlak voor de bestemde DRS-zones. Als de coureur binnen één seconde van een voorligger over dit meetpunt komt, heeft deze coureur DRS beschikbaar in de volgende zone. Als het gat groter dan één seconde is, blijft de achtervleugel dicht. Ook wordt DRS uitgezet bij slecht weer of onder een gele vlag.

Hoe gebruik je DRS in F1 2020?

Samenvattend, DRS, ofwel het Drag Reduction System, kan worden ingezet tijdens de langste rechte stukken van een circuit. Tijdens vrije trainingen en kwalificaties ben je vrij om hem in te zetten, maar tijdens races mag dit enkel wanneer je binnen één seconden van een tegenstander zit.

Zodra je aan deze voorwaarden voldoet, zal er onderaan in je hud een duidelijke balk verschijnen met een knop om DRS te activeren. Als je met een keyboard racet, is dit standaard de letter "F". Met een Xbox-controller is het de Y-knop, en op de Playstation activeer je DRS met de triangle-knop. Uiteraard zijn deze keybinds ook zelf aan te passen.