Artikel

FIFA 22 HyperMotion brengt gameplay naar nieuwe hoogte

FIFA 22 HyperMotion brengt gameplay naar nieuwe hoogte

De FIFA 22 HyperMotion-technologie moet de populaire voetbalgame naar nieuwe hoogtes brengen. Maar liefst een derde van de nieuwe gameplay features in FIFA 22 worden mogelijk gemaakt door HyperMotion. Wij leggen je in dit artikel haarfijn uit wat de HyperMotion-technologie binnen FIFA 22 is. Potentieel een van de grootste gameplay updates ooit binnen een FIFA game.

Ontwikkelaar Electronic Arts heeft met de introductie van de nieuwe generaties consoles nieuwe mogelijkheden gekregen om de gameplay op veel vlakken te verbeteren. Op meer dan dertig aspecten van de gameplay worden er verbeteringen doorgevoerd. Van grote tot kleine aanpassingen. Laat je niet misleiden door het woord 'klein', want zelfs een kleine aanpassing in de gameplay van FIFA kan voor veel gevolgen zorgen. FIFA 22 HyperMotion is hier een van de belangrijkste onderdelen van.

Naast de onderstaande FIFA 22 gameplay trailer heeft EA een Pitch Notes Deep Dive uitgebracht van meer dan zesduizend woorden. Wij zetten de belangrijkste veranderingen die mede mogelijk worden gemaakt door de HyperMotion-technologie op een rijtje.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=vLj-27T-SEQ&pp=sAQA

Alleen beschikbaar op de nieuwe generatie

Laten we eerst met een belangrijke sidenote starten. De gameplay features van de FIFA 22 HyperMotion-technologie zijn alleen beschikbaar op de nieuwe generatie consoles. Oftewel op de PlayStation 5, Xbox Series X|S en Google Stadia. Ga jij FIFA 22 op de PlayStation 4, Xbox One of PC spelen, dan speel je de game niet op de FIFA 22 HyperMotion gameplay. Uiteraard zijn de meeste moderne gaming PC's krachtiger dan de nieuwe generatie consoles, maar FIFA op de PC kent kleine spelersaantallen. Mogelijk één van de redenen waarom EA ervoor kiest HyperMotion niet naar de PC te brengen.

Betekent dit dat je dan een soortgelijke gameplay kan verwachten als die van FIFA 21 op de 'oude' generatie? Zeker niet. Er zijn nog veel meer nieuwe FIFA 22 gameplay features waarvan de HyperMotion-technologie geen onderdeel is.

Wat is FIFA 22 HyperMotion?

HyperMotion maakt het mogelijk om twee vrije nieuwe technologieën binnen game development te combineren. Hiermee doelt EA op motion data capture en machine learning. Hierdoor heeft EA toegang tot 4000 nieuwe voetbalanimaties en 8,7 miljoen nieuwe gegevensframes. Flink wat om de FIFA 22 gameplay flink te verbeteren!

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=iGxssWxfqBw&t

Full Team Authentic Motion

Voor de HyperMotion-technologie heeft EA professionele voetballers ingeschakeld om een potje elf tegen elf te spelen. De voetballers hadden ieder een Xsens-pak aan waardoor EA gebruik heeft gemaakt van motion capture. Hierdoor worden de mensenlijke bewegingen in FIFA 22 realistischer. Elke aanraking, tackle, sprint en duel is beter getrackt dan ooit tevoren. Dit heeft als resultaat dat er maar liefst 4000 nieuwe animaties komen FIFA 22. Met veel meer voetbalintentensiteit en reactiesnelheid.

De 4000 nieuwe animaties zorgen ervoor dat je meer authentiekere bewegingen van het volledige team gaat zijn in FIFA 22. Dit zorgt voor meer varatie in letterlijk alle aspecten van de gameplay. Dode spelmomenten, schieten, skill moves, passes, bewegingen van spelers, reacties van spelers, het controleren van de bal, dribbelen en in nog veel meer.

ML-Flow algoritme

Een nieuw algoritme genaamd ML-Flow moet voor betere realtime animaties zorgen. Spelers passen zich hierdoor beter aan op passes die ze krijgen of geven en hoe ze naar de bal bewegen. Als een speler een bal controleert of schiet, moet dit ook veel vloeiender zijn. Vanzelfsprekend zie je dit sneller terug bij spelers als Lionel Messi.

Tactical A.I.

De tactische A.I. wordt binnen FIFA 22 naar een nieuw niveau gebracht. Dit doordat HyperMotion ervoor gezorgt heeft dat de intelligentie en tactische benadering van alle veldspelers is herschreven. Het zorgt ervoor dat de spelers op het veld beter samen werken. Tevens wordt de tactiek en beweingen van de tegenstander beter herkend.

Aanvallen

De verbeterde tachtische A.I. maakt het mogelijk dat de spelers in de aanval tot wel zes keer meer beslissingen per seconde nemen. De spelers zijn zich meer bewust van wat er om zich heen afspeelt. Ze maken slimmere loopacties in de opbouw en maken meer gebruik van vrije ruimtes in de verdediging. De Positioning attributen van de game vormen nog altijd een belangrijke factor om de effectiviteit van dit gedrag te bepalen.

Verdedigen

In verdedigend opzicht vormt het team meer een eenheid dan in de vorige FIFA's het geval is. Het blijft beter in formatie, dekken de ruimtes af en markeren elke verdedigingszone beter.

De tactische A.I binnen FIFA 22 zorgt voor meer 'persoonlijkheid' van de spelers dan in FIFA 21. De defensieve work rates en fitheid hebben meer invloed op de defensieve positionering van de spelers. In FIFA 21 was het meta om vleugelverdedigers centraal achterin te zetten. Dit is in FIFA 22 verleden tijd. Plaats je een speler waarvan zijn natuurlijke positie geen centrale verdediger is, dan heeft dit negatieve invloed op hun defensieve positionering.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=b_M8ppY48sg&t

Kinetic Air Battles

In FIFA 22 bevat meer actie in de lucht dan eerdere FIFA's. De verbeterde technologie zorgt voor meer interactie tussen spelers. De toegevoegde spelersanimaties geven meer realisme en reactiesnelheid mee in de duels in de lucht. Je ziet verdedigers meer duwen, trekken en duels aan gaan.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=PYtRV80ahvw

Player Humanization

In FIFA 22 worden er nieuwe spelersanimaties toegevoegd voor omgevingsgedrag. Dit brengt de spelers op het veld nog meer tot leven. In vorige FIFA's reageerden spelers natuurlijk al op ingame gebeurtenissen. Dit is nu een stapje verder gebracht. Zo zie je nu tegenstanders met elkaar praten en aanwijzigingen geven. Een verbeterde motoriek zorgt ervoor dat het beter aansluit op situaties op het veld.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=zDZk8fm2jUM

Composed Ball Control

Balcontroles van de spelers moeten in FIFA 22 vloeiender en natuurlijker aanvoelen. Dit doordat spelers langere animaties maken met twee aanrakingen. Spelers gaan een bal die door de lucht komt met meer techniek aannemen. Ligt de bal stil, dan zijn spelers wendbaarder. Bij het afschermen van de bal kan jij meer gebruik maken van de kracht van de spelers. Dit moet voor nieuwe speldynamieken zorgen binnen FIFA 22.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=fsQKXcoh_VI&t

Bigger Goal Moments

Elk jaar weer worden er in FIFA veel nieuwe celebrations toegevoegd. Dat is dit jaar niet anders, waarbij de HyperMotion-technologie ook op dit gebied weer ons veel nieuws te bieden heeft. Met meer scenes, speleranimaties en cinematics. Binnen FIFA gaan we nieuwe publieksmomenten, camerahoeken, reacties van tegenstanders en speler celebrations zien. Naast dat de doelpuntenmaker en het team een doelpunt uitgebreid vieren zien we in FIFA 22 ook dat reservespelers, managers en het publiek meer bij deze momenten betrokken worden.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=ne3EtSBRJBg

Martijn Rijnbeek
Martijn RijnbeekRedacteurDé FIFA fanaat van Nederland
Martijn Rijnbeek