Artikel

Is Multistreaming de toekomst van Twitch en Youtube?

Is Multistreaming de toekomst van Twitch en Youtube?

Een contract bij Twitch of op alle websites uitzenden? Het is een onderwerp dat al een tijdje hot was, maar afgelopen week trending werd toen streamicoon Ninja koos om zonder contract verder te gaan. Die keuze lijkt vruchten af te werpen, want zijn kijkcijfers zijn enorm gestegen. Is deze strategie de toekomst van streaming?

De macht van Twitch

In 2011 werd Twitch opgericht, in datzelfde jaar kwam er direct een manier om geld te verdienen voor streamers; een speciale abonneerfunctie werd ingebouwd. in de jaren die volgden is Twitch gigantisch gegroeid en ondertussen is het veruit de grootste aanbieder van livestreams. Om te zorgen dat die positie zo sterk was het lange tijd niet toegestaan om op meerdere platformen te streamen.

Als je een contract had bij Twitch wist je dat je altijd geld verdiende door mensen die zich abonneren, dat inkomen kwam met een nadeel, want lange tijd was het niet toegestaan om ook op andere platformen live uit te zenden. Eind augustus maakte Twitch bekend dat het nu ook mogelijk is om tegelijk op meerdere platformen live te gaan, enkel Youtube Gaming en Facebook Gaming, Twitch’ twee grootste concurrenten vallen buiten die boot.

Het verbannen van enkel Facebook en Youtube is voor sommige streamers nog steeds een stap te ver. Multistreamen, het uitzenden van je livecontent op meerdere platformen, wordt populairder en kreeg onlangs een gigantische boost toen ook Twitch-icoon en Fortnite-superster Ninja aankondigde dat te gaan doen. Het kostte hem zijn inkomen via Twitch, maar zijn stream live laten gaan op meerdere platformen is een investering in zijn toekomst.

De eerste stappen van Ninja

Ninja weet als geen ander hoe snel het kan gaan. De Amerikaan werd bekend als Halo-esporter, behaalde grote populariteit als PUBG-streamer en rees naar ongekende hoogtes toen hij Fortnite oppakte. Zo streamde hij in 2018 met superster Drake, iets wat hem honderdduizenden live kijkers opleverde. Hij werd het gezicht van Twitch en kreeg zelfs een eigen Fortnite skin. Hij sloot een exclusiviteitsdeal bij Mixer, iets wat hem tientallen miljoenen opleverde, maar ook het verlies van zijn publiek.

Twee jaar geleden keerde Ninja terug naar Twitch, maar die gigantische hoogtes van jaren eerder wist hij nooit meer te bereiken. Afgelopen week verdween opeens de abonneeroptie op zijn Twitch-kanaal. Zijn tweejarige contract was afgelopen en er werd gespeculeerd dat Ninja de overstap naar Youtube zou maken. Dat klopte enigszins; de streamer gaat voor ieder platform. Zijn streams worden tegelijk uitgezonden op Twitch, Youtube, Facebook, TikTok, Twitter en Instagram. Één stream, vijf platformen. Geen exclusiviteit.

Zijn plan is tot nu toe een succes. Waar Ninja normaal streamt voor zo’n 15.000 kijkers was dat aantal tijdens zijn multistream verdrievoudigd. Naast de 15.000 op Twitch keken ook 15.000 mensen op TikTok, terwijl de overige 15.000 bestonden uit kijkers op de andere bovengenoemde platformen. Het succes werd ook gezien door Twitch-superster Felix ‘xQc’ Lengyel, die overtuigd is dat multistreaming de toekomst is. Hij noemt het een investering in je toekomst.

Investering in de toekomst

Het streamen op meerdere platformen geeft de mogelijkheid om je publiek flink te vergroten. Nog belangrijker dan dat is dat je verschillende doelgroepen bereikt. Kijkers op Tiktok zijn veelal van een andere leeftijd dan kijkers op Twitch. Dit is natuurlijk enorm aantrekkelijk voor sponsoren die zich richten op een breder publiek. Denk bijvoorbeeld aan game-ontwikkelaars die streamers betalen hun game te spelen, of hardware producenten die hun nieuwste headset of toetsenbord in de spotlights willen zetten. Multistreaming is perfect voor het bereiken van de huidige en de volgende generatie gamers.

Maar multistreamen gaat verder dan dat. Het streamen op meerdere platformen levert ook fanbases en binding met fans op die platformen op. Dat levert een fantastische uitgangspositie in toekomstige contractonderhandelingen op. Je haalt namelijk niet alleen Ninja binnen, je haalt ook zijn trouwe fans op andere platformen binnen. Voor een streamingplatform is dat ook een manier om verder te bouwen.

Gevaarlijk zonder reserve

Al deze voordelen klinken natuurlijk als muziek in de oren, maar de stap die Ninja heeft gemaakt is gevaarlijk. Een groot deel van zijn vaste inkomen is namelijk weggevallen met het verdwijnen van zijn abonneerknop. Wanneer sponsoren niet happig zijn op een samenwerking met de streamer moet Ninja het doen met de fooien die hij krijgt van zijn publiek, een som die waarschijnlijk substantieel lager is dan de inkomsten die hij kreeg via Twitch.

Daarnaast verlies je ook andere voordelen die een vast contract biedt. Dat kan gaan om andere monetaire zaken (Bits, reclame-inkomsten), maar ook om andere dingen die bij het Twitch partnerschap horen. Je kan bijvoorbeeld geen eigen emotes of channel points gebruiken, wat kan zorgen dat binding afneemt met je publiek. Je krijgt geen prominente plaats meer op (de hoofdpagina) van Twitch of Youtube. Daarnaast vallen ook andere opties, zoals Stream Delay of Squadstream weg. Verder heb je meer chats om te reguleren en moet je zorgen voor een goede set up zodat je kan streamen op alle platformen. Aan het eind van de dag is multistreamen namelijk een flinke investering en voor de beginnende streamer zeker een groot risico.

Of Ninja de juiste keus heeft gemaakt moet nog blijken. Hoe dan ook heeft hij wel een beweging op gang gebracht. Geen enkele site heeft het eeuwige leven en met de opkomst van social media platformen als Instagram en Tiktok en de agressieve strategie van Youtube is multistreamen misschien wel de oplossing die Twitch van de troon stoot.

Danny van Gend
Danny van GendRedacteurSchrijft over League of Legends en Rocket League, is een betere kijker dan speler
Danny van GendDanny van Gend