Artikel

Zo win je de kick-off in Rocket League

1 april 2021, 11:50

In tegenstelling tot normaal voetbal is bij Rocket League de aftrap één van de belangrijkste momenten van een wedstrijd. Een goede kick-off kan namelijk het verschil betekenen tussen het direct moeten toepassen van onze verdedigingstips of zelf in de aanval kunnen gaan. Goed voorbereid aan de aftrap verschijnen kan het verschil betekenen tussen klimmen in de Rocket League ranks of een enkeltje elo-hell.

De basis

Voor de meeste nieuwe spelers bestaat hun aftrap-techniek uit niet meer dan zo snel mogelijk op de bal afrijden. Alhoewel snelheid zeker van belang is zijn er ook andere factoren om rekening mee te houden. Zo zijn de hoek waarin en de manier waarop je de bal raakt minstens net zo belangrijk.
Voordat we daar dieper op ingaan is het echter belangrijk om je bewust te zijn van de vijf verschillende aftrap-startpunten die er in Rocket League zijn: centraal achterin, aan beide kanten uit het midden achterin en de twee diagonale posities. Waarbij de tegenstanders altijd beginnen in de gespiegelde formatie van jouw team.

Rocket League kick-off 2

Communicatie

Dat laatste betekent dat teamgenoten er soms beter voorstaan dan jij. Om verwarring over wie de aftrap gaat nemen te voorkomen is het belangrijk om vooraf duidelijk te communiceren wat je plan is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de in-game snelchat-optie gebruiken. Zo voorkom je dat je hele team voor de bal gaat en jullie doel onverdedigd is.

Ondersteunende rollen

Daarover gesproken, ook als er besloten is dat jij niet degene bent die voor de bal gaat, speel je een belangrijke rol tijdens de kick-off. Naast verschillende kick-offtechnieken zijn er namelijk ook verschillende ondersteunende rollen. Zo kun je bijvoorbeeld ‘peelen’, wat betekent dat je zo snel mogelijk een full-boost gaat halen in de dichtstbijzijnde hoek van het veld, om daarna optimaal voorbereid te zijn je team weer te ondersteunen.

Een andere veelgebruikte ondersteunende kick-offrol is ‘cheaten’. Daarbij volg je op gepaste afstand je teamgenoot die de aftrap neemt, om vervolgens optimaal gepositioneerd te zijn voor de tweede bal. De laatste ondersteunende aftraptechniek die je veel voorbij ziet komen is ‘keepen’, wat niet meer betekent dan in het doel gaan staan en deze verdedigen tot de kick-off situatie voorbij is.

Standaard kick-offs

Om je verder te helpen hebben we hieronder per positie de basis kick-off technieken verzameld:

Centraal achterin

Vanaf deze positie begin je meteen met boosten tot je de eerste boost-pad verzameld hebt. Op dat moment doe je een frontflip richting de bal, als de voorkant van je auto weer richting de bal wijst boost je tot je de bal raakt.

Embedded content: https://gfycat.com/delightfulsparseermine

Uit het midden achterin

Aangezien deze beginposities dicht bij elkaar liggen, lijken de kick-offtechnieken vanzelfsprekend ook op elkaar. Je begint vanuit deze positie ook met rechtdoor boosten tot je ter hoogte van de eerste boost-pad bent. Vervolgens doe je wederom een frontflip, maar deze is dit keer lichtelijk diagonaal zodat je aan het einde op de boost-pad midden voor de bal uitkomt. Daarna boost je weer tot je de bal bereikt hebt.

Embedded content: https://gfycat.com/decisivequestionableibadanmalimbe-rocketleague

Diagonaal

Wanneer je diagonaal van de bal begint, begin je ook met rechtdoor boosten tot de eerste boost-pad. Vervolgens doe je een frontflip, die je rechtdoor landt. Dan boost je weer en stuur je je auto zo dat hij recht op de bal inrijdt.

Embedded content: https://gfycat.com/adorabledisgustingbobcat

Fast kick-off

Als laatste hebben we nog een geavanceerde kick-off techniek om te oefenen als je de basis kick-offs onder de knie hebt en je je Rocket League skills verder wilt ontwikkelen. De fast kick-off is, zoals de naam al doet vermoeden, de snelste manier om vanuit de start bij de bal te komen. De techniek is toe te passen vanuit de diagonale startposities en werkt als volgt:
Je begint met boosten tot de eerste boost-pad, vervolgens stuur je de auto weg van de bal. Dan doe je een corkscrew-flip terug in de richting van de bal en zodra je auto weer in de juiste richting vliegt boost je in de lucht richting de bal. Hierbij probeer je contact met de bal te met de hoek van de auto die het dichtstbij is.

Embedded content: https://gfycat.com/whirlwindshamefuliberianmole