Artikel

Speedrunnen; atletiek onder de esports

Speedrunnen; atletiek onder de esports

Speedrunnen, is het esports of een totaal eigen tak van sport? Om die vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten wat een esport is. League of Legends is ongetwijfeld een esport. CS:GO ook. Maar is schaken een esport? En zo ja waarom? Of Simracing, is dat esport? Tijd om daar verder op in te gaan in dit artikel.

Op onze website vind je een uitgebreide uitleg over Speedrunnen, qmaar een korte samenvatting is dat speedrunners bepaalde doelen in een game zo snel mogelijk proberen te volbrengen. Die doelen zijn bijvoorbeeld de game compleet uitspelen, enkel het einde van een spel halen of bepaalde items verzamelen in een specifieke volgorde. En dat dus zo snel mogelijk.

Het is een enorm competitieve manier van gaming. Wanneer bijvoorbeeld een speedrunrecord in bepaalde game, zoals Super Mario 64, verbroken wordt, dan wordt er in enorm veel media aandacht aan besteed. Er zijn tienduizenden speedruns geweest voor die game, dus het is best een dingetje wanneer iemand dat beter doet dan de rest. Speedrunnen wordt daarnaast voor sommige games al tientallen jaren gedaan waardoor sommige tijden echt absurd zijn.

Mario64Speedrun

Hetzelfde maar toch ook heel erg verschillend

De manier waarop speedrunnen gebeurd is enigszins vergelijkbaar aan esport. Traditionele esporters gebruiken hun kennis en intelligentie om andere spelers te slim af te zijn. Speedrunners gebruiken hun kennis en intelligentie om de game te slim af te zijn. Je kan andere spelers niet te slim af zijn, want zij kunnen in een volgende run dezelfde trucs gebruiken.

Er zijn ook grotere verschillen. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig speedruntoernooien, het grootste esport-evenement ter wereld is Games Done Quick waar verschillende speedrunners van verschillende games hun kunsten vertonen. Het is dus meer het tonen van je skills dan daadwerkelijk strategisch spelen.

In tegenstelling tot esport, zijn speedruns over het algemeen nagenoeg hetzelfde. Spelers lopen dezelfde route, gebruiken dezelfde glitches en bugs om tijd af te schaven en doen dit tot ze hun persoonlijke record verbeteren en misschien zelfs een wereldrecord neerzetten.

Er is dus ook geen directe tegenstanders. Zelfs in evenementen als Games Done Quick, waarbij speedrunners tegen elkaar racen, spelen zij dezelfde game maar dan op een eigen scherm. Er is dus in-game geen interactie mogelijk met elkaar. Desondanks zijn zij wel met een wedstrijd (en elkaar) bezig en dat brengt me bij traditionele sporten.

AGDQ

Schaatsen? Bowlen? Atletiek.

In traditionele sporten zijn er ook gigantisch veel sporten waarbij niet direct tegen elkaar wordt gespeeld. Je concurreert wel, maar in principe heb je geen invloed op het resultaat van een ander. Denk bijvoorbeeld aan schaatsen, bowlen, curling of sprintraces in de Formule 1 of wielrennen. Je bent altijd met elkaar aan het strijden, maar zodra je klaar bent is het afwachten en kijken wat de concurrentie doet.

Een nog beter voorbeeld, en iets wat zeker op speedrunnen van toepassing is, is atletiek. Letterlijk ieder atletiekonderdeel is iets wat sporters zonder immening van tegenstanders doen. Van sprinten, tot kogelstoten, tot verspringen tot hordelopen. Je tegenstanders hebben geen invloed op jouw resultaat. Dat geldt ook voor speedrunnen. Er zijn gigantisch veel disciplines (lees: games) die elk hun eigen ding doen.

Continu ben je tegen elkaar aan het strijden zonder dat je direct met elkaar aan het strijden bent, je zit op een ‘constant’ parcours waarbij de enige factor van verandering je eigen prestatie is. Het doel is vooral om een zo'n groot mogelijke voorsprong op te bouwen ten opzichte van je tegenstander. Dat geldt voor atletiek en voor speedrunnen. En er is niemand op deze wereld die zegt dat atletiek geen sport is, sterker nog het is de origine van de Olympische Spelen.

OlympicsEsport

Esports of eigen ding?

Terug naar de kernvraag; is speedrunnen een esport? Wat maakt iets een esport? Is digitaal zijn genoeg om een esports te zijn? Zo ja waar valt schaken dan? En is mijnenveger dan ook een esport? Of moeten er voor esports per se toernooien worden gehouden? Moeten er teams bij betrokken zijn? Competitief zijn? Een ding is zeker, al deze hokjes tikt speedrunnen aan.

Aan de andere kant zijn er meer dingen die dit soort hokjes aantikken. Denk bijvoorbeeld een spelshow, bijvoorbeeld Weekend Millionaires de game, welke op Twitch wordt gehost en door grote streamers wordt gespeeld. Het is digitaal, het is een toernooi, er zijn temas bij betrokken, het is competitief… maar het is absoluut geen esport.

Speedrunnen is een apart beestje in het digitale landschap. NRG en Tempo Storm hebben speedrunners in hun organisatie. Dat zou de discussie wat makkelijker kunnen maken. Maar voor nu is er geen duidelijk antwoord. Toch zie ik speedrunnen zeker als esport en dat alleen al voor de simpele reden dat esport een omgeving is die iedereen welkom moet heten. Of je nu het grote League of Legends bent, het kleinere Brawlhalla, het onorthodoxe Farming Simulator of het enigma speedrunnen.

Danny van Gend
Danny van GendRedacteurSchrijft over League of Legends en Rocket League, is een betere kijker dan speler
Danny van GendDanny van Gend