Artikel

Super Smash Bros Ultimate DLC: Hoe goed was de Fighters Pass?

Super Smash Bros Ultimate DLC: Hoe goed was de Fighters Pass?

De eerste Fighters Pass van Super Smash Bros Ultimate zit er op, en binnenkort wordt de eerste fighter van de tweede Fighters Pass aangekondigd. Nu we de tijd hebben gehad om alle DLC personages uitgebreid te gebruiken kunnen we terugkijken en onszelf de vraag stellen: Was de Super Smash Bros Ultimate DLC nou echt wel zo goed?

Om achter het antwoord op deze vraag te komen moeten we alle DLC personages die voor Fighters Pass volume 2 zijn uitgegeven onder de loep nemen en kijken wat voor impact het personage heeft gehad. Elke Fighter Pack bevat naast een nieuw personage ook een nieuwe stage en flink wat muziek. Dit nemen we ook mee als we kijken naar de content van de eerste Fighters Pass.

Piranha Plant – Het buitenbeentje

Piranha Plant valt buiten de Fighters Pass, maar is technisch gezien het eerste DLC personage van Super Smash Bros Ultimate. Je kreeg Piranha Plant gratis als je Ultimate kort na release kocht, en hierdoor heeft het personage ook geen eigen stage en nieuwe muziek. Ondanks de initieel verwarde reactie van velen tijdens zijn aankondiging is Piranha Plant uitgegroeid tot een personage met een extreem loyale playerbase. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Plant een vrij uniek personage is met een aantal bijzondere tools tot zijn beschikking.

Ptooie (Neutral B) is een van de meest unieke en multi-inzetbare projectielen in het spel en ook zijn Poison Cloud (Side B) kan voor creatieve setups worden gebruikt. Plant is een personage met ontzettend veel opties, maar met een gelimiteerde moveset. De meeste moves van Plant zijn hoogstens oké, maar niets om over naar huis te schrijven. Hierdoor is Plant een vreemd personage, die van een paar moves afhankelijk is om zijn speelstijl te optimaliseren. Desondanks zorgen zijn creatieve tools ervoor dat het personage erg diepgaand is, en dat is ook een hoofdreden voor zijn populariteit. Daarnaast, wie wil er nou niet als een Piranha Plant spelen?

Joker – De gamechanger

Van alle DLC personages in de eerste Fighters Pass, heeft Joker verreweg de meeste invloed gehad op de meta van de game. Toen Joker net uit kwam was niet iedereen overtuigd van zijn kwaliteiten, maar in de maanden daarna werd pas duidelijk hoe krachtig het personage eigenlijk was. Dit kwam voornamelijk door MkLeo, de beste Ultimate speler van de wereld, die ongekend succes wist te behalen met het personage. Joker werd voor zijn nerf gezien als het beste personage in de game, en zelfs na zijn nerf is het vreemd als Joker niet in de top 5 beste personages in de game zit.

Joker is snel, heeft toegang tot ontzettend veel verschillende combo’s en heeft in Arsene ook een zeer sterke comeback factor. Mede dankzij MkLeo vermenigvuldigde het aantal Joker spelers zich exponentieel, waardoor het vandaag de dag nog steeds een van de meest voorkomende personages is. Buiten de game was de toevoeging van Joker ook een droom voor veel spelers. Persona in Smash? Dat is wat je vroeger op de oude forums las als gekke Henkie weer zijn nieuwe leaks voor de week had klaarstaan. Veel spelers gebruiken Mementos en de Persona muziek als alternatief voor Battlefield of Final Destination, puur zodat ze de muziek kunnen horen. Joker is voor velen het meest geliefde DLC personage. Niet alleen door de muziek en de stage, maar ook vanwege de hoge skillcap op het personage en zijn speelstijl.

Hero – De controverse

De geschiedenis van Hero in Super Smash Bros Ultimate is een langdradige en controversiële strijd tussen competitive en casual. Van alle personages in de game is Hero verreweg het meest afhankelijk van willekeur, iets wat tegen het principe van competitive Smash in gaat. Zijn Smash Attacks hebben een 1/8 kans om drie keer zo veel damage te doen, en zijn Down B pakt vier spreuken uit een lijst van 21 verschillende moves. Consistentie is niet echt een van Hero’s sterkste punten, maar dat maakt hem stiekem ook wel leuk.

Hero heeft al veel meegemaakt, met als hoogtepunt dat het personage van Franse Smash toernooien was verbannen. Dit is nu al weer teruggedraaid, maar zelfs Bayonetta werd in haar compleet broken staat in Super Smash Bros for WiiU niet verbannen. Daarentegen is Hero in casual play een van de leukste en interessantste toevoegingen aan de game. De willekeur kan zorgen voor enorme hilariteit en bizarre situaties. Hij wordt dan ook erg geliefd in deze omgeving. In competitive is het vooral dat Hero erg afhankelijk is van zijn willekeur, zeker op zijn Down B. Sommige spells uit die pool veranderen het personage dusdanig drastisch dat hij significant beter is. Hierdoor is de split tussen de twee speelstijlen en communities erg duidelijk.

De stage en muziek zijn niet heel bijzonder. In klassieke Square Enix stijl wordt net zoals bij Cloud vrij weinig muziek inbegrepen, en zijn er geen enkele remixes van Dragon Quest aanwezig in de game. De stage werd wel een tijdje getest voor competitive play, maar uiteindelijk is daar ook niets van gekomen. De controverse rondom Hero is langzamerhand wel verdwenen, maar voor velen is het nog steeds een matige toevoeging. In casual play zorgt Hero gegarandeerd voor hilariteit, dus in die cirkel moet je hem wel kunnen waarderen.  

Banjo & Kazooie – De verrassende teleurstelling

Banjo & Kazooie waren in de jaren 90 een van de populairste personages op de Nintendo 64. Velen hadden daardoor ook verwacht dat het duo in de originele Super Smash Bros zou verschijnen. Dit was niet het geval, en toen de rechten van Banjo & Kazooie werden gekocht door Microsoft, een van de directe marktcompetitors van Nintendo, leek alle hoop verloren voor het duo. Toch wisten Banjo & Kazooie in de game terecht te komen. Nadat men die verrassing had verwerkt kwam de realiteit boven water, Banjo & Kazooie als Fighter is één van de zwakste Fighter Packs van de originele Fighter Pass.  

Banjo & Kazooie is een vreemd personage om in te duiken. Het personage wordt voornamelijk gemaakt door twee moves: Wonderwing (Side B) en Grenade Egg (Down B). Wonderwing is een tool waar veel Banjo spelers afhankelijk van zijn, het is namelijk de sterkste killmove van het personage. Je kan het maar vijf keer per stock gebruiken, dus je ziet de gameplans van Banjo’s soms echt in het water vallen als de move niet meer gebruikt kan worden. Dat zegt wat over de move en zijn toepasbaarheid. Het is de perfecte move om gretige tegenstanders mee af te straffen of om te kapitaliseren op een goede read.

Grenade Egg is de meest gebruikte tool van Banjo. Het projectiel biedt ontzettend veel opties, mede dankzij zijn vreemde angles en korte lontje. Hierdoor moet een speler die het ei naar zich toegeslingerd krijgt een snelle beslissing maken, waarbij een Wonderwing niet uitgesloten blijft. De granaat zorgt ervoor dat Banjo heel makkelijk ruimte kan creëren tussen zichzelf en de tegenstander, en deze ruimte ook vrij goed kan bewaken. Banjo is hierdoor erg lastig te approachen, en ook vrij frustrerend om tegen te spelen. Deze tools geven Banjo een erg frustrerende en irritante speelstijl, waardoor het personage vaak wordt gezien als een zwakke toevoeging. De stage en de muziek zijn daarentegen prachtig en geven veel spelers nostalgische gevoelens naar die goeie oude tijd.

Terry Bogard – Het passieproject

Het is vrij duidelijk dat Terry het DLC personage is waar de meeste tijd in is gestoken. Het Fatal Fury personage behoort tot de grootste Fighter Pack van de hele Pass, maar ook het personage zelf is tot in de puntjes uitgewerkt. Terry komt redelijk overeen met de Street Fighter personages, de meeste moves zijn vrij identiek, Terry kijkt altijd naar zijn tegenstanders in een 1v1 gevecht en hij kan bepaalde aanvallen omzetten in special moves. De echte onderscheiding vindt plaats bij de special moves, en hoe deze samenhangen met Terry’s speelstijl.

Terry heeft de meeste special moves in de hele game. Hij beschikt over zeven verschillende special moves, terwijl de meeste personages er maar vier hebben. Zeker moves zoals Power Dunk (Down B) en Crack Shoot (Side B weg van tegenstander) zijn twee zeer nuttige moves die de meeste Terry spelers veel zullen gebruiken. Power Dunk is misschien een van de beste special moves in de hele game. Jab, jab, Power Dunk is een bekende uitspraak die slaat op deze move. Je kan de move namelijk gebruiken na het raken van de eerste jab, waardoor Terry technisch gezien één van de beste jabs in de game heeft. Daarnaast doet de move op zichzelf veel schade en heeft hij bijna geen end lag. Ook Crack Shoot is ontzettend sterk. De move zorgt ervoor dat tegenstanders geforceerd zijn om hun luchtbewegingen in check te houden. Crack Shoot is een sterke anti-air, en heeft ook nog eens heel weinig lag. Terry heeft ook twee Super Special Moves, moves met speciale inputs die na 100% schade te hebben pas beschikbaar worden. Deze twee moves maken Terry ontzettend eng om tegen te spelen op hoge percentages, en kunnen de uitkomst van een match flink veranderen.

Niet iedereen is even te spreken over deze twee moves, ze geven Terry namelijk beschikking over ontzettend sterke moves terwijl hij eigenlijk afgestraft wordt. Zeker omdat je in beide Super Special Moves kan confirmen zijn ze extreem dodelijk en ook frustrerend om tegen te spelen. Terry verschilt van Ryu en Ken op het gebied van combolengte en hoe hij zijn special toepast. Terry’s combo’s doen ontzettend veel damage, maar zijn vaak ook vrij kort. Hierdoor is hij constant op zoek naar kleine fouten om zijn tegenstander op af te straffen, wat resulteert in een onderdrukkende speelstijl. Terry is voornamelijk offense, zeker omdat Terry nog wel eens moeite kan hebben met landen. Het grootste deel van de Fighter Pack bestaat uit muziek en de gedetailleerde stage. Met 50 verschillende nummers en ontzettend veel achtergrondpersonages op de stage zit Terry’s Fighter Pack bomvol met content. Hierdoor is het qua waarde de beste Fighter Pack van de hele Pass.

Byleth – Het zwarte schaap

Van alle personages in de eerste Fighters Pass is Byleth degene die de minste indruk achterliet. Na een Pass van droom personages en ongelofelijke content voelt Byleth vrij generiek en misplaatst. Het is het enige personage in de Fighters Pass die uit een Nintendo game komt, en om daarmee af te sluiten bleek niet de beste beslissing te zijn. Tijdens de originele reveal trailer varieerden de reacties dan ook van een diepe zucht tot zichtbare woede en frustratie. Ondanks deze slechte eerste indruk blijkt Byleth achteraf een relatief interessante toevoeging aan de game, ook al is het het miljoenste Fire Emblem personage.

Wat Byleth bijzonder maakt als personage is de diversiteit van de moveset. Byleth gebruikt niet alleen een zwaard, maar ook een bijl, speer en een boog. Hierdoor heeft het personage een beetje van alles, en kan ze in veel verschillende situaties zijn voeting vinden. Byleth wordt omschreven als een “distance demon”, maar dit kan je prima vertalen naar een precision personage. Byleth heeft een hele duidelijke ruimte die hij wil besturen. Deze is een stuk groter dan de meeste personages, mede dankzij zijn grote Forward- en Back Air, maar ook vanwege zijn special moves. Het thema van Byleth is range, waardoor het personage lastig te approachen is. Hetgeen wat daar wel bij komt kijken is dat Byleth een van de sloomste personages in de game is, en niet alleen qua rensnelheid. Byleth zijn moves komen er nou niet echt bepaald vlug uit, en hierdoor heeft hij zelf ook moeite met druk. Byleth wordt dus erg beloond door zijn tegenstanders buiten te houden in plaats van zelf het gevaar op te zoeken, een unieke variant op het zwaardpersonage.

Byleth werd dan misschien niet zo goed ontvangen, maar dat betekent niet dat iedereen op de toevoeging neerkeek. Fire Emblem Three Houses, de game waar Byleth vandaan komt, is een van de populairste games op de Nintendo Switch. Zeker in Japan is de game enorm, en werd Byleth ook veel beter ontvangen als personage. Daarnaast is de bijgevoegde stage prachtig en brengt het veel sterke muziek met zich mee. Over het algemeen is Byleth geen bijzonder goede, maar ook geen bijzonder slechte toevoeging.

De eerste Fighters Pass had voor iedereen wel wat. Nu we weten dat het eerste personage van de nieuwe Fighters Pass een Arms personage is lijkt het er op dat Nintendo geleerd heeft van Byleth. Velen kijken uit naar wat de nieuwe pass ons brengt, en welke droompersonages er naar Smash komen.

Voor al het laatste nieuws over Super Smash Bros, volg ons op Twitter en Instagram.

Stijn van Steenbergen
Stijn van SteenbergenRedacteur/Media ProducerSchrijft over van alles en nog wat, met een passie voor de ontwikkeling van esports binnen Nederland en video content
Stijn van SteenbergenStijn van SteenbergenStijn van Steenbergen