Artikel

Zo vind je de beste mouse sensitivity

17 november 2020, 10:48

Wie wel eens op de PC een game speelt kent dit dilemma: je koopt een nieuwe muis of muismat en gaat vol goede moed een spelletje spelen. Toch blijkt je eerste potje niet te verlopen zoals je had gehoopt; je nieuwe muis is lichter dan die je eerst had of de muismat is van een ander materiaal. Vol goede moed ga je op zoek naar een nieuwe sensitivity, maar waar let je op?

In dit artikel gaan we er vanuit dat je in ieder geval een solide muismat en gaming muis hebt, want meestal heb je dan de mogelijkheid jouw instellingen tot in de puntjes aan te passen. Ook raden we aan in Windows Precisie van de aanwijzer verbeteren (muisacceleratie) uit te zetten (in sommige spellen ook wel mouse smoothing genoemd) en de sensitivity op 6/11 te houden. Dan kun je doen door in Windows naar Muis Instellingen > Eigenschappen van de muis > Opties voor de aanwijzer te gaan. Hieronder zie je het voorbeeld.

611precisie

Zet de optie Precisie uit en zorg dat het pijltje op het 6de streepje staat van de 11

Muis en muismat

razer-viper-ultimate

Bij het bepalen van de juiste sensitivity is het aller eerst belangrijk om te kijken naar jouw muismat en muis. Muismatten komen in verschillende groottes en materialen. Materialen die harder zijn, zoals plastic, geven minder controle dan muismatten van stof. Logischerwijs wil je bij een harde muismat een lagere sensitivity gebruiken dan bij een muismat van stof die meer controle biedt.

Ten tweede is het belangrijk om naar de muis te kijken. Gebruik je een zwaardere muis, dan is het waarschijnlijk fijner om een wat lagere sensitivity te gebruiken. Stap je over naar een lichte muis, dan voel je je waarschijnlijk geneigd om jouw sensitivity wat te verlagen.

Dots per inch (DPI), effective dots per inch (eDPI) en Polling Rate

dpisoftware

De software van de Glorious Model D, waar je ook je DPI en Polling Rate in kunt stellen

Er zijn in de muissentiviteit, naast dat je per game natuurlijk ook nog verschillen hebt, drie belangrijke termen. DPI is de eerste waar je naar wilt kijken, dit is de hoeveelheid bewegingen die de muis registreert per inch. Zet je bijvoorbeeld jouw muis via de bijkomende software op 800 DPI, dan meet deze 800 bewegingen per inch. Hoe hoger de DPI, hoe sensitiever de muis. De meeste esporters en competitieve gamers zetten hun DPI op 400 of 800. Zeker oudere muizen (eigenlijk de sensoren in de muis) krijgen een grotere foutmarge bij een hogere DPI. Hoewel dit tegenwoordig vrijwel nihil is, raden wij gamers aan om hun DPI op 800 te zetten. Zo is de vergelijking met andere professionals via een site als prosettings makkelijker.

Ten tweede is er de eDPI. Dit middel is ontworpen om een brug te slaan tussen DPI en ingame sensitivity, waardoor je spelers onderling beter kunt vergelijken. Een voorbeeld:

Speler A speelt met 1600 DPI en een ingame sensitivity van 3, terwijl speler B met 800 DPI en een ingame sensitivity van 6 speelt. Op het oog moeilijk te vergelijken, maar met eDPI wel. EDPI is simpelweg de vermenigvuldiging van sensitivity en DPI. In dit geval speelt Speler A op 1600 maal 3 = 4800 eDPI en speler B op 800 maal 6 = 4800 eDPI. Ofwel, beide spelers hebben dezelfde sensitivity in het spel.

In de software van jouw muis heb je naast DPI nog de mogelijkheid een Polling Rate aan te geven in Hertzen. Wij raden aan deze op 1000 te zetten als dat mogelijk is, en anders op 500. Dit is simpelweg hoe vaak de muis per seconde haar positie doorgeet aan de computer, en dat wil je zo vaak mogelijk!

Verschillende games en Field of View (FOV)

fovreddit

Het verschil tussen 90 en 110 FOV in Apex Legends

Net zoals iedere andere gamer spelen wij bij Esports Club een grote variëteit aan schietspellen. De vraag is, hoe houd je overal dezelfde sensitivity aan en wil je dat? Wat ons betreft is dezelfde sensitivity tussen games vrijwel altijd aan te raden. Het kan wel zijn dat je voor spellen als Overwatch of Diabotical een hogere sensitivity nodig hebt dan voor een spel als Counter-Strike: Global Offensive en Valorant. Dit komt omdat in de laatste twee gevallen het minder vaak voorkomt dat mensen boven of achter je zitten, waardoor een draai van meer dan 180 graden onwaarschijnlijk is.

Wil jij toch de sensitivity meenemen van andere spellen, dan zijn er een aantal manieren om dit te doen. De eerste manier is ouderwets kijken hoe ver jouw mannetje draait in beide spellen als je jouw muis van het uiterste puntje links op de muismat naar rechts beweegt. Dit is bij benadering fijn, maar nooit exact. Ook kan de FOV van het spel hier roet in het eten gooien. De FOV kun je vergelijken met jouw gehele zicht; in het echte leven kunnen wij ongeveer in 200 graden zien, terwijl games vaak maar 90 tot 120 toestaan. Probeer in elke game dit gelijk te houden.

De beste manier om je sensitivity per spel gelijk te houden is om een online rekenmachine te gebruiken. Onze favoriet is aiming.pro. Vul de sensitivity in van je huidige game, en dan berekent deze automatisch dezelfde sensitivity in het nieuwe spel!

Conclusie, laag of hoge sensitivity?

Uit ons verhaal heb je het waarschijnlijk wel op kunnen maken, maar we herhalen het nogmaals: bij een hoge sensitivity draai je sneller en ben je minder accuraat, bij een lage sensitivity geldt precies het omgekeerde. Over het algemeen wordt voor schietspellen waar precisie een grote rol spelt een lage sensitivity aanbevolen, waarbij schietspellen waar je veel om je as draait een wat hogere sensitivity fijn is. Wij raden altijd aan om in ieder geval op de laagst mogelijke sensitivity te spelen waarmee jij een schietspel comfortabel wilt spelen, want bij schieten blijft richten het belangrijkst!

Deel: