Artikel

Zijn Call of Duty NFT's en een marktplaats de toekomst?

Zijn Call of Duty NFT's en een marktplaats de toekomst?

Activision overweegt de introductie van Call of Duty NFT's. Dit wist de gerenomeerde leaker Ralph Valve enkele maanden geleden te melden. De uitgever van de first-person shooter onderzoekt naar verluidt al geruime tijd wat de mogelijkheden zijn. Stevent de franchise af op een toekomst met NFT's en een marktplaats?

De komst van Call of Duty: Modern Warfare 2 moet de franchise voorgoed veranderen. De ontwikkelaars spreken immers van een "nieuw tijdperk voor Call of Duty". Een vernieuwde interface waarbinnnen Modern Warfare 2 en Warzone 2 gespeeld kunnen worden, vormen het startpunt. Mogelijk worden Call of Duty NFT's en een marktplaats daar in een later stadium aan toegevoegd.

Wat zijn Call of Duty NFT's?

Een NFT is een non-fungible token, een manier om eigenaar te worden van een digitaal voorwerp. In het geval van Call of Duty zouden dit cosmetische voorwerpen, zoals blueprints, calling cards, emblems of operator skins kunnen zijn.

Spelers die deze digitale voorwerpen aanschaffen, ervaren geen oneerlijke voordelen. Het is anno 2022 een manier om jezelf te onderscheiden ten opzichte van andere gamers.

Cosmetica zijn in bijna alle games populair. Dit betekent echter niet dat gamers op de komst van NFT's zitten te wachten. Sterker nog, EA SPORTS, de ontwikkelaar van FIFA, kon op forse kritiek rekenen toen bekend werd dat de ontwikkelaar NFT's aan haar voetbalgame wilde toevoegen. De komst van deze non-fungible tokens is dus allerminst een uitgemaakte zaak.

Mocht Activision ervoor kiezen om een marktplaats voor cosmetica binnen Call of Duty, al dan niet met NFT's, op poten te zetten, dan ligt de infrastructuur al klaar: de nieuwe interface.

call-of-duty-nft-marktplaats-skins

Call of Duty NFT's binnen een nieuwe interface

Call of Duty krijgt volgens Ralph Valve in oktober van dit jaar een vernieuwde interface voor de gehele franchise. Deze 'user interface' en 'user experience' metamorfose moet alle iteraties samenbrengen. De interface vormt het startpunt voor elke Call of Duty-speler, ongeacht welke game gespeeld wordt.

Volgens de laatste geruchten biedt de interface tal van mogelijkheden, waaronder het tonen van spelersprofielen en statistieken. De introductie van een marktplaats met eventuele Call of Duty NFT's komt daar mogelijk bij.

Wat kan Activision leren van CS:GO?

Het opzetten van een in-game marktplaats voor cosmetica is geen gekke gedachte. Een deel van de Call of Duty community denkt echter dat non-fungible tokens niet noodzakelijk zijn voor het succesvol implementeren van een marktplaats.

Activision kan ervoor kiezen om de kunst af te kijken bij Counter Strike: Global Offensive. In deze first-person shooter kunnen spelers een case kopen en daaruit comestische voorwerpen ontvangen, vergelijkbaar met die in Call of Duty.

Dit systeem heeft CS:GO een aantal marktplaatsen opgeleverd waar dergelijke items met reguliere valuta gekocht kunnen worden. Dit is de ontwikkelaar gelukt zonder het toepassen van non-fungible tokens. Maar, is dit iets wat wenselijk is binnen Call of Duty?

Is een Call of Duty marktplaats wenselijk?

Het introduceren van een in-game marktplaats is dus niets nieuws. Het is alleen de vraag of Call of Duty als franchise gebaat is bij een dergelijk systeem. We onderzochten immers eerder wat Modern Warfare 2 nodig heeft om een succes te worden.

Wij concludeerden dat spelers een reden moeten hebben om steeds weer met Call of Duty aan de slag te gaan. Een pakket uitdagende challenges met de beste cosmetische beloningen is één van deze redenen. Het leverde dan ook een aandeel in de succesvolle Call of Duty periode. Dit staat natuurlijk haaks op het introduceren van een marktplaats.

Al met al lijkt een marktplaats met eventuele NFT's voor Activision financieel gezien een uitstekend idee. Echter, willen de uitgever en ontwikkelaars Call of Duty weer doen floreren, dan doen ze er goed aan om de community bij de implementatie te betrekken. De wensen van de community botsen immers met het idee achter een marktplaats.

Kevin van Mourik
Kevin van MourikRedacteurSchrijft met passie over allerlei games en is sinds 'The Big Red One' verknocht aan Call of Duty.