Nieuws

Call of Duty verloor afgelopen jaar tientallen miljoenen spelers

Call of Duty verloor afgelopen jaar tientallen miljoenen spelers

Het gaat niet lekker bij Activision Blizzard. Het bedrijf ligt om een flink aantal redenen de afgelopen jaren flink onder vuur en de nieuwste kwartaalcijfers geven nog meer reden tot zorgen. Call of Duty, een van de grootste cashcows van het bedrijf, is in een jaar tijd ruim dertig miljoen spelers verloren.

Gisteren kon je op de site lezen over een mogelijk nieuwe Call of Duty-game in 2023 en Warzone 2.0 en afnemende spelersaantallen. Gamenieuwssite Kotaku heeft uitgezocht hoe groot het probleem daadwerkelijk is en dat is niet mals. In juni 2021 speelden 127 miljoen mensen maandelijks minimaal eenmaal een game van Activision, een jaar later is dat nog 94 miljoen, een daling van liefst 33 miljoen spelers. Naast Call of Duty heeft Activision barweinig andere succesvolle games dus het grootste verlies ligt ongetwijfeld bij de populaire shooterfranchise.

Activision Blizzard bestaat uit drie bedrijven, naast Activision en Blizzard heeft het ook mobile gameontwikkelaar King. Die laatste is bekend van onder andere Candy Crush. Waar King en Blizzard het redelijk steady doen, heeft Activision dus problemen. In 2019 kreeg het door Call of Duty Mobile een gigantische boost, terwijl ook Warzone immens populair is, daarnaast zorgde de pandemie ook voor een flinke toenname in spelers.

Nu de hype achter CoD Mobile voorbij is, Warzone last heeft van bugs en problemen in de ontwikkeling en de pandemie voor een groot deel voorbij is, lijkt Activision met een probleem te zitten als het gaat om afhakende spelers. Call of Duty: Modern Warfare 2 en Warzone 2.0 moeten dat probleem oplossen, zo hoopt Activision, beide games staan gepland om in het najaar uit te komen. Het is voor de uitgever te hopen dat die games het beter doen dan Call of Duty: Vanguard, de nieuwste game in de CoD-familie is namelijk een van de slechtst verkopende Call of Duty-games in jaren.

Het gaat sowieso een belangrijk jaar worden voor Activision Blizzard. Het bedrijf wil graag de imagoschade van de afgelopen jaren wegpoetsen en staat daarnaast op het punt overgenomen te worden door Microsoft. Mogelijk heeft het voormalig liefdeskind van Bill Gates iets meer geduld met de Call of Duty-franchise, zodat er niet per se ieder jaar een nieuwe game hoeft uit te komen.

Danny van Gend
Danny van GendRedacteurSchrijft over League of Legends en Rocket League, is een betere kijker dan speler
Danny van GendDanny van Gend