Dota 2

Dota 2 is sinds de officiële release in 2013 consistent één van de meest gespeelde games ter wereld. De game is een Multiplayer Online Battle Arena (MOBA), ontwikkeld en uitgegeven door Valve.

Spelers nemen het in twee teams van vijf tegen elkaar op om de basis van de tegenstander te vernietigen. Daarbij kiezen spelers één van de meer dan honderd beschikbare personages om te besturen tijdens het spel. Het spel lijkt daarmee in essentie op 'concurrent' League of Legends van Riot Games, maar toch zijn er ook veel verschillen.

Het onstaan van Dota

Dota 2 is de opvolger van Defense of the Ancients (DotA), een zeer populaire mod van de Blizzard-strategiegame Warcraft III (2002). De DotA-mod werd voor het eerst uitgebracht in 2003, met updates voor onder meer het uitbreidingspakket Warcraft III: The Frozen Throne.

DotA

De mod werd gemaakt met de World Editor van Warcraft III: een relatief simpele maar krachtige tool, waarmee gebruikers Warcraft III als basis konden gebruiken om totaal nieuwe games binnen de engine van Blizzard te bouwen. Ook konden deze mods vervolgens gespeeld worden via Blizzard's revolutionare online matchmaking-netwerk Battle.net.

DotA bereikte zo veel spelers en werd al snel één van de meest populaire mods in Warcraft III. Blizzard ging zelfs DotA-toernooien organiseren tijdens grote evenementen als BlizzCon en de World Cyber Games, hoewel basisgame Warcraft III zelf ook al een ongekend populaire esportstitel was geworden. Niemand kon echter voorspellen dat het MOBA-genre, dat zou ontstaan uit DotA, de esportswereld zou gaan overnemen met titels als League of Legends en natuurlijk Dota 2.

Dota 2, Valve en Steam

De ontwikkelaar van de DotA-mod, IceFrog, werd in 2009 door Valve ingehuurd om mee te helpen bij het ontwikkelen van Dota 2 als een volwaardige standalone-game. Met een professioneel team van ontwikkelaars en de door Valve ontwikkelde Source game engine beloofde de opvolger van DotA een game van een totaal ander kaliber te worden. Ook had Valve als ontwikkelaar van het populaire gamingplatform Steam een effectieve manier om veel gamers te bereiken.

dota2 steam

Deze voorwaarden bleken inderdaad een recept voor succes: tijdens de beta-periode werd het spel al veel gespeeld. Fans konden een early access bundle kopen, waarmee ze vroegtijdig toegang konden krijgen tot de game en een aantal exclusieve in-game items erbij kregen. Valve besloot om de volledige uitgave van Dota 2 een free-to-play game te maken, waardoor nog meer mensen de game gingen spelen. Dota 2 werd officieel uitgebracht op Steam in juli 2013.

In 2015 kreeg Dota 2 een grote update: Dota 2 Reborn. De grootste verandering van deze update was de overstap naar de nieuwe Source 2 engine van Valve. De game kreeg verder een nieuwe interface en ondersteuning voor custom game modes. Aanvankelijk zorgde de update voor een flinke daling in het aantal spelers: de nieuwe update bleek niet helemaal stabiel te zijn, maar na een aantal patches waren die problemen grotendeels verholpen.

Dota 2 en esports

Dota 2 is niet alleen een game met veel spelers: het kent ook één van de grootste esports-scenes ter wereld. Dat begon al in de originele DotA, maar nam een lift rond de lancering van Dota 2: in 2011 organiseerde Valve tijdens de Duiste gameconferentie Gamescom het toernooi The International, waar zestien esportsteams het uitvochten voor een destijds ongekend hoge prijzenpot van 1,6 miljoen dollar. Het toernooi werd een succes voor Valve en genereerde veel aandacht bij esports-fans, die massaal Dota 2 gingen uitproberen op Gamescom (en later thuis op hun eigen PC's).

Esports Stadium

Sindsdien is er elk jaar een editie van The International geweest, dat wordt beschouwd als het wereldkampioenschap Dota 2. Uitzondering was de editie van 2020, die niet door kon gaan vanwege het coronavirus. De toernooiserie heeft veel bekendheid gekregen vanwege de grote prijzenpotten, die bijna alle andere esports-competities achter zich laten en regelmatig records breken. Veel van de best verdienende esporters ter wereld zijn dan ook Dota 2-spelers.

Een jaar later kon de tiende editie van The International 10 alsnog plaatsvinden, maar helaas zonder live publiek. The International 10 werd gewonnen door Team Spirit: het Russische team nam daarmee ruim 18 miljoen dollar in ontvangst.