Artikel

FIFA 23 HyperMotion 2.0 zorgt voor meer realisme

FIFA 23 HyperMotion 2.0 zorgt voor meer realisme

FIFA 23 is met behulp van HyperMotion 2.0 ontwikkeld. Deze technologie moet het realisme in het nieuwe voetbalspel van EA Sports vergroten. Een potje FIFA lijkt daardoor nog meer op een echte voetbalwedstrijd. Wij vertellen je alles wat je over deze vernieuwde technologie moet weten.

EA Sports introduceerde vorig jaar een baanbrekende technologie. De ontwikkelaar heeft dit weten te ontwikkelen tot wat nu FIFA HyperMotion 2.0 is. Het heeft impact op verschillende aspecten van de game. Voorbeelden hiervan zijn technisch dribbelen en versnellings-mechanismen.

De FIFA 23 gameplay trailer geeft inzicht in wat HyperMotion 2.0 allemaal te bieden heeft. Ontwikkelaars bespreken de features en leggen uit welke impact dit heeft op de gameplay in FIFA 23.

Uitsluitend voor nieuwe generatie consoles

FIFA 23 HyperMotion 2.0 is uitsluitend beschikbaar voor nieuwe generatie consoles. Dit betekent dat alleen spelers met een PlayStation 5, Xbox Series X/S, Stadia of PC de vruchten van deze vernieuwde technologie plukken.

Ben je in het bezit van een PlayStation 4, Xbox One of een Nintendo Switch, dan is deze informatie wellicht wat minder interessant. Spelers op deze generatie consoles kunnen echter wel van de veranderingen in gameplay genieten die zonder HyperMotion 2.0 tot stand zijn gekomen.

Vorig jaar koos EA Sports ervoor om de nieuwe technologie niet voor PC-spelers beschikbaar te stellen. Daar brengt de ontwikkelaar dit jaar dus verandering in. Mogelijk is de golf aan klachten die men vorig jaar ontving, reden geweest om nu anders te doen besluiten.

Wat is FIFA 23 HyperMotion 2.0?

HyperMotion 2.0 is een technologie waarmee EA Sports data van bewegingsbeelden verzamelt. Deze data wordt gebruikt om een levensechte ervaring naar FIFA 23 over te brengen. Het doel is het creëren van waarheidsgetrouwe animaties van de hoogste kwaliteit.

Waar vorig jaar gebruik werd gemaakt van speciale pakken, is deze data binnen HyperMotion 2.0 verzameld door camera's. Voetbalwedstrijden en professionele trainingen werden vastgelegd en zo heeft EA Sports meer dan 6000 animaties weten te creëren.

fifa-23-hypermotion-2

Nieuwe FIFA 23 features door HyperMotion 2.0

De verbeterde technologie brengt een aantal nieuwe features met zich mee. Technisch dribbelen, afdekken en versnellen zijn zaken die voortaan met meer realisme gepaard gaan.

Technisch dribbelen

Iedereen die FIFA 23 voor het eerst op de nieuwe generatie consoles speelt, zal merken dat dribbelen anders aanvoelt dan voorheen. Dat niet alleen, het ziet er ook anders uit. Heeft een technisch vaardige speler de bal, dan is het makkelijker om bepaalde bewegingen uit te voeren.

Verder is het mogelijk om bepaalde ingezette bewegingen vroegtijdig te stoppen. Hierdoor voer je in sommige gevallen een soort lichamelijke schijnbeweging uit.

Afdekken

De nieuwe technologie biedt spelers ook mogelijkheden om weerstand te bieden tegen technisch dribbelen. In de reveal trailer tonen de ontwikkelaars dat spelers korte bewegingen maken om een einde te maken aan de actie van een aanvaller.

AcceleRATE

AcceleRATE is het nieuwe versnellingsmechanisme in FIFA 23. Spelers in het nieuwe voetbalspel hebben één van de drie manieren van accelereren, gebaseerd op hoe men in het echt beweegt. Dit zijn explosive, controlled en length.

  • Explosive: snel op de eerste meters
  • Controlled: een gelijkwaardige verdeling van snelheid
  • Length: komt langzaam om gang, maar behaalt later hoge snelheden

Een mooi voorbeeld van deze feature zien we terug bij Virgil van Dijk. Op de Nederlandse verdediger is length van toepassing. Hij zal relatief traag aan zijn sprint beginnen, maar eenmaal op gang, behaalt hij hoge snelheden.

Andere gameplay features

Naast technisch dribbelen, afdekken en acceleRATE zijn er nog meer features die in meer of mindere mate door HyperMotion 2.0 tot stand zijn gekomen. Ook voor deze features geldt dat EA Sports tracht het realisme in FIFA 23 te vergroten.

Composed Ball Striking

Composed Ball Striking betekent in het Nederlands beheerst de bal raken. Dat is precies wat deze feature brengt. Het biedt spelers de mogelijkheid om alvorens er geschoten wordt, de bal met een aanraking te controleren om zo de kans op een goed schot te vergroten.

Keepers

Keepers reageren in FIFA 23 realistischer op een inkomend schot. Wanneer een keeper vrij zicht op de bal heeft, zal hij beter in staat zijn om te reageren. Wordt het zicht geblokkeerd, dan merk je dat de keeper meer moeite heeft om de bal tegen te houden.

Skill moves

EA Sports introduceert nieuwe manieren om verdedigers van de tegenstander te slim af te zijn. Skill moves met het linkerbeen om vervolgens met het rechterbeen een voorzet te geven zijn nieuw in FIFA 23. Fake shots en super flicks zijn andere skill moves die je in FIFA 23 kan gebruiken. Beelden hiervan worden ook in de FIFA 23 gameplay trailer getoond.

Al met al lijkt het erop dat EA Sports erin geslaagd is om FIFA 23 met HyperMotion 2.0 van meer realisme te voorzien. Onthoud dat de eerstgenoemde features uitsluitend op de nieuwe generatie consoles te gebruiken zijn.

FIFA 23 wordt wereldwijd op 30 september gelanceerd. EA Sports' nieuwe voetbalspel zal verkrijgbaar zijn op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Stadia en Nintendo Switch. Er zijn meerdere FIFA 23 edities beschikbaar.

Martijn Rijnbeek
Martijn RijnbeekRedacteurDé FIFA fanaat van Nederland
Martijn Rijnbeek
Kevin van Mourik
Kevin van MourikRedacteurSchrijft met passie over allerlei games en is sinds 'The Big Red One' verknocht aan Call of Duty.