Nieuws

Activision Blizzard treft schikking van 18 miljoen met EEOC

Activision Blizzard treft schikking van 18 miljoen met EEOC

Gamingbedrijf Activision Blizzard heeft een schikking getroffen met de Equal Employment Oppurtunity Commission (EEOC), een Amerikaanse overheidsinstantie die toeziet op gelijke behandeling op de werkvloer. De EEOC was eerder een rechtszaak begonnen tegen Activision Blizzard vanwege vermeende intimidatie en discriminatie binnen het bedrijf. Er wordt een fonds ter waarde van $18 miljoen dollar (circa €15,4 miljoen euro) opgericht, waarmee slachtoffers gecompenseerd moeten worden.

Embedded content: https://twitter.com/ATVI_AB/status/1442663870456287233?s=20

Eerder begon ook de Amerikaanse staat Californië een rechtszaak tegen Activision Blizzard: het bedrijf werd ervan beschuldigd stelselmatig vrouwen achter te stellen en te intimideren. De onthullingen leidden ertoe dat werknemers van Activision Blizzard gingen staken. De (voormalig) president van Activision Blizzard stapte vervolgens op.

Activision Blizzard en EEOC

Hoewel de zaak van Californië tegen Activision Blizzard nog loopt, heeft het bedrijf dus wel een schikking weten te treffen met het EEOC. Activision Blizzard-directeur Bobby Kotick noemt in de verklaring de inhoud en de gevolgen van deze schikking. Zo wordt er een fonds van $18 miljoen dollar opgericht om "gendergelijkheid en bewustzijn rond seksuele intimidatie te bevorderen in de video game- en techsector".

Activision Blizzard gaat verder "stappen zetten om intimidatie te voorkomen en bestrijden op de werkvloer" en gaat een derde partij, goedgekeurd door de EEOC, betrekken om daarop toezicht te houden. Ook gaat het bedrijf een interne Equal Employment Opportunity (EEO)-coördinator aannemen met "ervaring in zaken rond genderdiscriminatie en intimidatie". Deze afspraken met het EEOC staan vast voor drie jaar.

Hoe oprecht is Activision Blizzard?

activision-blizzard-logo-18809
Hoewel Kotick met deze verklaring het beeld schetst dat het bedrijf "wil veranderen", speelt de zaak van Californië tegen Activision Blizzard nog steeds en is er veel scepsis over de oprechtheid van de excuses. Veel fans en andere betrokkenen zijn teleurgesteld in de manier waarop het bedrijf aanvankelijk reageerde op de beschuldigingen: zo zei de leiding van Activision Blizzard de problematiek "niet te herkennen". Ook verdween het logo van Activision bij Call of Duty: Vanguard-promotiemateriaal: iets dat werd opgevat als het wegschuiven van een 'problematische' associatie.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt zelf competitief Super Smash Bros Ultimate