Nieuws

Chinese gamebedrijven gaan actief overheidsregels handhaven

Chinese gamebedrijven gaan actief overheidsregels handhaven

De CGIGC, de door de Chinese staat georganiseerde vereniging van gameontwikkelaars, heeft aangekondigd dat ruim 213 Chinese gamebedrijven actief de strenge restricties van de Chinese overheid rond gaming gaan handhaven, waaronder grote spelers als Tencent en NetEase. De bedrijven gaan onder meer gezichtsherkenning en andere middelen toepassen om aan de regels te voldoen. Dat meldt onder meer PC Gamer.

De Chinese overheid zegt "gameverslaving aan te willen pakken" door de Chinese gamingmarkt strenger te gaan reguleren. Zo wil China het aantal nieuwe games dat uitkomt terugdringen. Tegelijkertijd heeft het land nog geen grip op buitenlandse gamingdiensten als Steam, die (vooralsnog) buiten de strenge eisen voor de Chinese game-industrie kunnen opereren.

Embedded content: https://twitter.com/onlyyoontv/status/1441407575325437968?s=20

Recentelijk riep de Chinese overheid online gamingplatformen in het land op om in gesprek te gaan over de nieuwe en strenge gaming-regels, die eerder waren aangekondigd door de Chinese Communistische Partij. Zo wordt de toegang van minderjarige Chinezen tot online games flink beperkt tot een paar uur per week en moeten alle gamers verplicht hun naam laten registeren. Ook gaan bedrijven als Tencent gezichtsherkenning toepassen om jonge spelers te weren buiten de toegestande gaming-tijden, zelfs als zij op een ander account inloggen.

Achterliggende motieven?

De Chinese overheid draagt de game-bedrijven in het land op om gameverslaving tegen te gaan, maar mogelijk spelen er ook nog achterliggende motieven bij het land om de nationale gamingmarkt zo streng te willen reguleren: zo wil China controversiële inhoud als politieke statements, pornografie en andere 'illegale' elementen censureren. Ook moet alles op alles gezet worden om te voorkomen dat Chinese gebruikers de nieuwe, strenge regels omzeilen door bijvoorbeeld een buitenlands platform te gebruiken: opvallend, aangezien veel buitenlandse games als Dota 2 en Hearthstone onverminderd populair zijn in China.

Blizzard-Blitzchung

In 2019 werd Hearthstone-speler Blitzchung uit Hong Kong verbannen na een politiek statement gemaakt te hebben tijdens een livestream. Ook de casters van het evenement werden ontslagen. Uiteindelijk verlaagde Blizzard de straf. De gebeurtenis staat bekend als een 'schoolvoorbeeld' van Chinese bemoeienis bij een Westers gamebedrijf.

Een gevaar voor esports in China?

Hoewel China bekend staat als het grootste esportsland ter wereld, vormen de nieuwe regels van de Chinese overheid een potentieel gevaar voor de toekomst van esports in het land. Eerder dit jaar werd aangekondigd dat het wereldkampioenschap League of Legends is verplaatst van China naar Europa. Wel gaan de Aziatische Spelen van 2022 in Hangzhou vooralsnog door. Er gaat ongetwijfeld nog meer veranderen voor de Chinese gaming-industrie, nu de overheid van het land de sector in beeld heeft.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt zelf competitief Super Smash Bros Ultimate