Nieuws

Riot: autofill en queue-tijden in League of Legends omlaag

Riot: autofill en queue-tijden in League of Legends omlaag

22 juli 2021, 12:45

Riot Games heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar van plan is de queue-tijden in League of Legends te verlagen, evenals het aantal gevallen van autofill: wanneer spelers niet in een voorkeursrol worden geplaatst in champion select. Dit wil Riot realiseren voor alle niveaus in League of Legends' ranked-systeem. De ontwikkelaar maakte dit bekend in een mid-year developer update.

Embedded content: https://twitter.com/LeagueOfLegends/status/1417900236828078091?s=20

Riot Games is druk bezig met het tweaken van League of Legends, en heeft tegelijkertijd ook de handen vol aan de matchmaking van het snel groeiende Valorant. Onder meer daarom werd bijvoorbeeld de Mythic Content update, met veel nieuwe content voor League of Legends, uitgesteld.

Hoewel autofill nog steeds voorkomt in League of Legends-matchmaking, is het aantal gevallen ervan afgenomen sinds Patch 10.6. Ook wordt er, wanneer er wél sprake is van een autofill, meestal ook een tegenstander in dezelfde positie geplaatst om enigszins te compenseren.

Algoritme

Riot gaf aan dat er op dit moment nog teveel sprake is van autofill en lange queue-tijden vanwege het algoritme, dat niet naar behoren werkt: de balans tussen de verschillende rollen die worden gekozen verandert constant, waardoor het algoritme soms niet goed reageert op de actuele situatie. Door het algoritme aan te passen, hoopt Riot het aantal autofills drastisch te kunnen verlagen: van gemiddeld 3,5% naar 0,6%. Ook moet dat de queue-tijden met gemiddeld 10% verlagen.

Wel moet het nieuwe algoritme ook rekening houden met de tweede voorkeur van spelers, en er vooral voor zorgen dat deze niet opeens vaker gekozen wordt door het algoritme dan de eerste voorkeur van spelers, omdat het toevallig goed uitkomt voor de balans. Riot gaat deze uitdaging op de proef stellen met een aantal testen voordat het nieuwe algoritme live gaat.

Voordeel van blue side

summoners rift
Uit de data van Riot blijkt verder dat het blauwe team gemiddeld vaker wint dan het rode team op Summoner's Rift. De ontwikkelaar benadrukt dat deze balans kan veranderen van patch op patch: daarom wil Riot deze data implementeren in het algoritme, zodat daar ook rekening mee wordt gehouden bij matchmaking.

Hoe deze wijzigingen tot uiting gaan komen in de matchmaking-ervaring van League of Legends, gaan we binnenkort waarschijnlijk zien.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt competitief Smash Ultimate en veel andere games on the side