Nieuws

Twijfel bij sponsoren Overwatch League vanwege zaak Blizzard

Twijfel bij sponsoren Overwatch League vanwege zaak Blizzard

Meerdere sponsoren van de Overwatch League (OWL), de hoogste competitie voor de hero-shooter van Blizzard Entertainment, zijn hun overeenkomst met Blizzard aan het heroverwegen. Dat schrijft de Washington Post: grote sponsoren als Coca-Cola en State Farm herevalueren hun betrokkenheid bij de OWL, terwijl de logo's van T-Mobile verdwenen uit al het promotiemateriaal rond de Overwatch- en Call of Duty-competities van Activision Blizzard. De ontwikkelingen zijn een gevolg van de rechtszaak tegen Activision Blizzard, waarin het gamebedrijf wordt beschuldigd van diverse misstanden en wangedrag tegenover werknemers.

Overwatch-League-State-Farm-Partnership

De rechtszaak en beschuldigingen rond Activision Blizzard zijn al ruim twee weken in het nieuws, en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Zo bood medeoprichter van Blizzard en voormalig CEO Mike Morhaime zijn excuses aan, maar was dat bij lange na niet genoeg om te voorkomen dat duizenden werknemers staakten vanwege de misstanden. J. Allen Brack, de president van Blizzard Entertainment, is opgestapt om plaats te maken voor het duo Jen Oneal en Mike Ybarra.

Sponsoren OWL nemen afstand

State Farm, een grote Amerikaanse coöperatie van verzekeraars, raakte in 2019 met een sponsordeal betrokken bij de Overwatch League. Het bedrijf geeft aan voorlopig geen advertenties te draaien bij de OWL en de deal met Blizzard gaat heroverwegen. Een vertrek van State Farm als sponsor van de OWL is nog niet bevestigd, maar behoort naar alle waarschijnlijkheid wel tot de mogelijkheden.

Frisdrankfabrikant Coca-Cola is een andere grote naam die twijfelt over de toekomst van de sponsordeal met Blizzard en de OWL. Het bedrijf zegt op de hoogte te zijn van de beschuldigingen rond Activision Blizzard, en "een stapje terug" te nemen. Over een eventueel vertrek als sponsor wilde Coca-Cola nog niks melden.

Het logo van T-Mobile verdween eerder al uit promotiemateriaal voor de OWL, evenals de Call of Duty League. Teams die gesponsord worden door T-Mobile en uitkomen in esports-competities van Activision Blizzard, zoals het CoD-team van New York Subliners, plakten zelfs de T-Mobile logo's af op de teamkleding. Ook verdween het logo van het telecombedrijf uit de OWL caster-podcast Plat Chat. T-Mobile heeft nog geen verder commentaar gegeven.

new-york-subliners

Opnieuw lijkt het erop dat de vermeende misstanden en de rechtszaak grote gevolgen hebben voor de toekomst van Activision Blizzard. Veel is er in de afgelopen weken al veranderd, en het lijkt erop dat deze zaak nog een tijdlang actueel zal blijven.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt zelf competitief Super Smash Bros Ultimate