Nieuws

Rocket League stapt in de toekomst over op Unreal Engine 5

Rocket League stapt in de toekomst over op Unreal Engine 5

Ontwikkelaar Psyonix, bekend van de auto-voetbalgame Rocket League, heeft per ongeluk vrijgegeven dat de game op termijn gaat overstappen naar Unreal Engine 5. Psyonix maakte dit onbedoeld bekend in een vacature. De nieuwste versie van de veelgebruikte game-engine staat gepland voor een release in eind 2021 tot begin 2022. De ontwikkelaar maakte later op Reddit bekend dat de overstap naar Unreal Engine 5 inderdaad in de planning staat voor de toekomst.

Embedded content: https://www.reddit.com/r/RocketLeague/comments/p7oyyf/rocketleaguemovingtounrealengine5confirmed/h9lqm9m?utmsource=share&utm_medium=web2x&context=3

Rocket League Season 4 is recentelijk live gegaan, en in dit nieuwe seizoen speelt de game zich af in het Wilde Westen. Ontwikkelaar Psyonix is onderdeel van Epic Games: het bedrijf achter Unreal Engine. Op PC kun je dan ook Rocket League downloaden via de Epic Games-client. Het lijntje tussen Psyonix en Unreal Engine is dus relatief kort, waardoor het logisch lijkt dat Rocket League een vroege implementatie van Unreal Engine 5 krijgt.

Vacature

De vacature voor een marketing-tekstschrijver werd opgepikt door onder andere YouTuber en Twitch-streamer Goldfish, die de beschrijving deelde op Twitter.

Embedded content: https://twitter.com/GoldfishRL/status/1428479509905424392?s=20

Op dit moment draait Rocket League nog op Unreal Engine 3, dat inmiddels alweer bijna 15 jaar geleden werd uitgebracht door Epic Games. Een overstap naar het gloednieuwe Unreal Engine 5 is dus technisch gezien een flinke stap voor Rocket League, maar ga je daar als speler ook iets van merken?

Wat Unreal Engine 5 betekent voor Rocket League

Op het YouTube-kanaal Rocket Science, dat bekend staat als bron van informatie over hoe de game precies werkt, legt expert HalfwayDead uit wat de komst van Unreal Engine 5 betekent voor Rocket League.

Embedded content: https://www.youtube.com/watch?v=h_UbuSrVrgI

Volgens HalfwayDead gaat de overstap naar Unreal Engine 5 allereerst de in-game prestaties verbeteren: met een meer gestroomlijnde en modernere game-engine, die juist is gemaakt om te werken op huidige en toekomstige hardware, klinkt dat redelijk logisch. Die toekomstbestendigheid is waarschijnlijk een belangrijke reden voor Psyonix om de overstap te wagen. Ook kunnen de nieuwste technologieën van fabrikanten NVIDIA en AMD, die de grafische taken van games op zich nemen, beter toegepast worden in Unreal Engine 5.

Kanttekeningen

Wel zijn er een paar mogelijke kanttekeningen bij een overstap naar Unreal Engine 5. De game zou in principe kunnen veranderen wat betreft natuurkundige 'spelregels': omdat je in een nieuwe game-engine speelt, kan het spel dus iets anders gaan aanvoelen dan je misschien gewend bent van Unreal Engine 3. Op dit moment berekent Rocket League elke acht milliseconden hoe de bal en auto's zich over het speelveld verplaatsen. Het kan zijn dat Unreal Engine 5 dat gat kleiner maakt, waardoor interacties tussen spelers en de bal 'realistischer' worden.

Hoewel een datum voor de overstap van Rocket League naar Unreal Engine 5 nog niet is bekendgemaakt, gaan we ervan uit dat deze rond of kort na de jaarwisseling plaats zal vinden. Ongetwijfeld gaat Psyonix nog meer informatie delen over de implementatie van Unreal Engine 5 in de nabije toekomst.

Guus Weggemans
Guus WeggemansRedacteurWil esports naar een groter publiek brengen, speelt zelf competitief Super Smash Bros Ultimate