Artikel

Vijf lessen van de Rocket League Spring Major

RLCS World Championship Header

Moist Esports is het beste Rocket League-team ter wereld. Joe ‘Joyo’ Young, Axel ‘vatira’ Touret en Finlay ‘rise.’ Ferguson wonnen onlangs de Rocket League Championship Series Spring Split Major, de laatste laatste test voor het wereldkampioenschap volgende maand. Hoe is de stand van zaken na de Spring Split Major?

Weinig verschil tussen EU en NA

Het is ieder toernooi weer een van de belangrijkste vragen; wie is beter EU of NA? Ieder toernooi is het antwoord weer anders. Zelfs de afgelopen Spring Split Major was er geen constant antwoord. Europa begon enorm slecht, verloor snel twee teams, maar het Europese Team Moist wist uiteindelijk wel het hele toernooi te winnen, terwijl Karmine Corp met een vierde plek ook kon terugkijken op een goed evenement.

Het is een beetje het verhaal van Rocket League esport; de rivaliteit tussen Europa en Amerika. Van de acht wereldkampioenschappen heeft Europa er vijf gewonnen en Noord-Amerika drie. Daarbij moet wel een kanttekening worden gezet dat vier van de vijf wereldkampioenschappen van Europa voor 2019 werden gewonnen. De laatste jaren lijken de Amerikaanse teams juist net wat sterker. Maar goed, dat kan op ieder moment anders zijn want…

Geen enkel team houdt vorm vast

Team Moist is een van de weinige teams die constant presteerde afgelopen seizoen door ook verschillende Regionals te winnen. Ondanks dat het team gemiddeld slechts zestien jaar oud is, lijken de spelers goed tegen de druk te kunnen. Vergelijk dat met andere topteams als Team BDS dat Europa domineert, maar vervolgens keihard afgaat tijdens de Spring Split Major of G2 Esports dat de Winter Major won, in Amerika concurrent na concurrent versloeg en vervolgens de afgelopen Major slechts één serie in winst wist om te zetten.

Er is zo weinig consistente vorm bij de topteams. Die consistentie heb je wel nodig om wereldkampioen te worden. Als je net als Team BDS na een verlies de controle volledig lijkt kwijt te raken dan sta je voor de wedstrijd begint al op een gigantische achterstand. Zeker als je nagaat dat Europa en Noord-Amerika niet langer de enige regio’s zijn die weten wat winnen is.

Wildcard regio’s zijn klaar voor de spotlights

Na de vorige major kwam het al voorbij, maar het is afgelopen weekend veel duidelijker geworden; Wildcard regio’s zijn klaar om mee te doen met de grote jongens. Team Falcons uit Saoedi-Arabië haalde de finale. Het versloeg op weg naar de eindronde Liquid (3-1), FaZe Clan (3-1), Spacestation Gaming (4-3) en Version1 (4-3). Dat zijn teams die tot de top in Europa en Amerika behoren.

Maar zoals gezegd is het niet alleen Team Falcons. FURIA uit Brazilië versloeg tijdens de Winter Major onder andere The General NRG en Endpoint CeX. Ook tijdens de Spring Major kwam het team weer goed voor de dag met overwinningen op FaZe Clan en OpTic Gaming. FURIA en Team Falcons zijn enorm sterke teams die op een goede dag van iedereen kunnen winnen, dat is flink duidelijk geworden de afgelopen maanden.

Publiek zorgt voor een enorme boost

Wie het afgelopen weekend naar de Spring Split Major heeft gekeken kan het niet ontgaan zijn; publiek bij esportwedstrijden is next level. Natuurlijk was er voorkeur voor de Europese equipes aangezien het toernooi in Engeland werd gehouden, maar alle teams kregen een warm welkom in Londen maar in de finale Sterker nog het Arabische Team werd luid toegezongen toen het in de finale moeite had met aanhaken tegen Team Moist. Support van publiek is van onschatbare waarde.

Het wereldkampioenschap vindt dit jaar plaats in Texas. Een van de vele stereotypes over Texanen is dat ze enorm luid zijn. Hopelijk zien we dat op de best mogelijke manier; door hordes fans die iedereen toejuichen. Of zoals in Londen gebeurde, zelfs juichen voor teams die niet deelnemen, puur voor de meme. Dat is ook leuk, toch NRG?

Het wereldkampioenschap kan niet snel genoeg beginnen

Op 4 augustus begint het wereldkampioenschap Rocket League. Het toernooi heeft met 24 deelnemers het grootste deelnemersveld ooit. De beste acht teams plaatsten zich direct voor de play offs, dat zijn FURIA, Team Falcons, de beste drie teams van Europa; Moist Esports, Team BDS en Endpoint CeX en de beste drie teams van Amerika; G2 Esports, FaZe Clan en The General NRG. De overige zestien teams spelen een poulefase waarvan acht teams doorgaan.

Die poulefase loopt door naar een tweede poulefase en vervolgens een play off-systeem met acht teams. In die play offs is geen loser bracket. Elke wedstrijd telt dus. De beste twee teams mogen zich uiteindelijk op 14 augustus meten in de finale, zodat er voor het eerst sinds 2019 een nieuwe wereldkampioen gekroond kan worden.

Danny van Gend
Danny van GendRedacteurSchrijft over League of Legends en Rocket League, is een betere kijker dan speler
Danny van GendDanny van Gend