StarCraft

StarCraft is een real-time strategiegame die voor het eerst werd uitgebracht in 1998 door Blizzard Entertainment. De game speelt zich af in een verre toekomst, waarin drie rassen vechten om controle over de Koprulu Sector. De strijd vindt plaats tussen de Terran (van de Aarde verbannen mensen), het insectenras Zerg en de Protoss, een mysterieuze en geavanceerde alien-beschaving.

In 1998 bracht Blizzard tevens de uitbreiding StarCraft: Brood War uit, die vooral in Zuid-Korea ongekend populair werd als esports-game. Ook opvolger StarCraft II uit 2010 werd de benchmark van RTS-esports. Hoewel StarCraft in populariteit ruimschoots is ingehaald door games als League of Legends en Dota 2, kent de serie meer dan twintig jaar later nog steeds veel trouwe fans en spelers. In 2017 bracht Blizzard nog StarCraft: Remastered uit, waarbij de originele game is geupgrade met nieuwe graphics, audio en matchmaking.

Hoe werkt StarCraft?

Kort door de bocht genomen draait StarCraft om het bouwen van je basis, het maken van een leger en het vernietigen van je tegenstander. Dit bereik je door twee grondstoffen te verzamelen: mineralen en Vespene Gas. Daarmee bouw je nieuwe gebouwen & eenheden en doe je onderzoek naar nieuwe technologieën om je tegenstander een stap voor te zijn.

Starcraft minerals

Dat klinkt relatief simpel, maar er zijn veel manieren waarop je kunt spelen rond deze basisprincipes. Tussen de drie verschillende rassen zijn namelijk een aantal belangrijke verschillen, die bepalen hoe je de game het beste kunt spelen.

Terran

Het mensenras Terran kan bijna alle gebouwen laten opstijgen, om ze elders weer neer te zetten. Dat geeft ze veel vrijheid om hun basis op te bouwen en te verstevigen. Verder werken de Terran redelijk traditioneel voor RTS-begrippen: gebruik je werkers (SCV's) om grondstoffen te verzamelen, of geef ze de opdracht om iets te bouwen. SCV's kunnen tevens ook gebouwen én mechanische eenheden repareren. De Terran worden beschouwd als een ras dat in veel situaties goed kan zijn en redelijk beginnersvriendelijk is.

Starcraft Terran

Dat brengt ons bij de eenheden die de Terran kunnen trainen en maken. De basis van het Terran-leger is de Marine: een bepanserde soldaat met een automatisch geweer, dat op zichzelf niet heel sterk is. Met goede controle, upgrades & buffs als de stimpack en met genezende Medics hebben Marines echter de potentie om veel sterkere eenheden uit te schakelen. Daarnaast kun je ook duurdere eenheden trainen als de vurige Firebat of de Ghost-sluipschutter.

De Terran hebben ook een groot arsenaal aan oorlogsmachines tot hun beschikking. Zo kunnen zij de Siege Tank bouwen: een tank die - na een korte transformatie - ook dienst doet als langeafstands-artillerie. Verder hebben ze ook een mech in de vorm van de Goliath en de machtige Battlecruiser-ruimteschepen, die met hun Yamato Cannon veel schade kunnen uitdelen aan andere grote eenheden.

Zerg

De schrik van het universum zijn de Zerg: een allesverslindend insectenras, dat eigenlijk een verzameling van geassimileerde rassen is onder controle van de Overmind. Deze overheersende entiteit heeft wezens uitgekozen en doorgefokt om van de Zerg een zo efficiënt mogelijke moordmachine te maken. Dat vertaalt zich ook in hun speelstijl: de Zerg-werkers, Drones, 'bouwen' door zichzelf te evolueren in organische structuren. Als een plaag neemt Zerg de map over door Creep te verspreiden, waarop de Zerg-gebouwen geplaatst moeten worden. Dat maakt ze iets lastiger om te spelen, maar in de goede handen zijn de Zerg zeer sterk.

Zerg Starcraft

Ook het bouwen van een leger gebeurt op een andere manier dan gebruikelijk. Zerg-wezens evolueren uit larven, die zich bevinden bij de Hatchery-hoofdgebouwen. Hiermee maak je dus niet alleen de Drone-werkers, maar ook alle leger-eenheden van de Zerg. Om nieuwe evoluties vrij te spelen, moet je wel bepaalde gebouwen geplaatst hebben.

De Zergling is het goedkoopste en eerste wezen dat de Zerg kunnen maken. Dit kan al zo vroeg in het spel, dat een zogenaamde Zergling Rush een goede tactiek is om snel veel druk te zetten op je tegenstander. Dat betekent niet dat de Zerg later in het spel geen schijn van kans maken: de vliegende Mutalisk is een snelle eenheid, die zeer geschikt is om de werkers van de vijand lastig te vallen. De Ultralisk, het grootste beest van de Zerg, heeft extreem veel gezondheid en is dus moeilijk uit te schakelen. Vrijwel alle Zerg-eenheden regeneren bovendien gezondheid, hoewel dat redelijk langzaam gebeurt.

Protoss

Tot slot zijn er de Protoss: een zeer geavanceerd Alien-ras, dat zowel psychische krachten als mechanische technologie gebruikt om zeer sterk oorlogstuig te bouwen. Hun werkers zijn de Probes: robots die grondstoffen verzamelen en gebouwen laten 'inteleporteren' in de basis, waardoor een Probe direct een andere taak kan verrichten. Deze geavanceerde technologie heeft een prijs: de Protoss moeten hun gebouwen continu van stroom voorzien met Pylons, anders werken deze niet meer. Dat maakt het dus belangrijk voor de Protoss om verstandig hun basis op te bouwen en zwakke punten goed te verstevigen.

Protoss Starcraft

Protoss-eenheden zijn relatief sterker, maar ook veel duurder en langzamer dan die van de Terran en Zerg. Het gaat dus echt om kwaliteit boven kwantiteit: een kleiner Protoss-leger is vaak sterker, maar het verlies van een eenheid heeft direct veel impact op de verloop van een gevecht. De Zealot is de basiseenheid van de Protoss: een zwaardvechter die meerdere zwakke eenheden aankan, mits hij dichtbij kan komen. Daarnaast hebben de Protoss toegang tot veel gespecialiseerde eenheden: zo is de Dark Templar permanent verscholen totdat hij wordt gezien door een vijand die stealth kan detecteren, terwijl de High Templar verwoestende psychische stormen kan creëren.

Ook qua machines hebben de Protoss veel keuze. Zo kan de snelle Dragoon op veilige afstand sterke schoten afvuren, is de moeilijk zichtbare Observer een perfecte manier om ongezien het slagveld te verkennen en draagt de vliegende Carrier talloze kleine Interceptors bij zich, die de vijand kunnen overmeesteren.

StarCraft Esports

StarCraft is vooral groot geworden door esports, maar ook zeker andersom: zonder StarCraft had esports er vandaag de dag mogelijk heel anders uitgezien. Het begon rond 2003 in Zuid-Korea: professionele StarCraft-spelers gingen zich organiseren in teams, die sponsordeals wisten te sluiten met grote partijen als Samsung en SK Telecom. Twee grote Koreaanse gaming-kanalen, Ongamenet & MBCGame, begonnen met het uitzenden van de professionele Starleague-wedstrijden, welke miljoenen kijkers trokken. Het was de eerste keer dat esports-wedstrijden een groot publiek wisten te bereiken.

StarCraft esports Korea

Toch was StarCraft esports, zeker in het begin, vooral beperkt tot Zuid-Korea. Dat veranderde vooral toen 'buitenlandse' commentatoren als Nick "Tasteless" Plott werden ingehuurd om Zuid-Koreaanse wedstrijden van Engels commentaar te voorzien. Zo verspreidde het esports-fenomeen zich steeds verder over de wereld en begonnen ook Westerse spelers, teams en organisaties esports-competities op te zetten, zoals de Amerikaanse Collegiate Starleague.

Na de release van StarCraft II begon ook Blizzard zelf met het organiseren van esports-evenementen onder de naam StarCraft II World Championship Series (WCS). Dat gebeurde in samenwerking met onder meer het Duitse ESL en het Zweedse DreamHack. Begin 2020 liet Blizzard weten niet langer direct betrokken te zijn bij StarCraft II esports: de WCS verviel en werd vervangen door de ESL Pro Tour StarCraft II, dat nu volledig door ESL en DreamHack wordt gerund en prijzengeld krijgt van Blizzard.